قیچی کردن تریلی

به گزارش کامیون نیوز – تریلی‌ها از دو قسمت بدنه و بارگیر تشکیل می‌شوند. این دو قسمت توسط یک قسمت دیگر به هم متصل هستند و تحت شرایط مختلفی می‌توانند خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند، اما سوالی که پیش می‌آید این است که علت قیچی تریلی چیست؟ یا چه اتفاقی باعث به وجود آمدن آن می‌شود؟

در واقع می‌توان گفت قیچی کردن تریلی زمانی انجام می‌شود که تریلی روی سطح جاده لیز بخورد زیرا هنگامی‌که تریلی در این شرایط قرار می‌گیرد، قسمت بارگیر می‌چرخد و با قسمت جلو یا بدنه برخورد می‌کند. قیچی کردن تنها به تریلی‌ها آسیب نمی‌زند بلکه تریلی می‌تواند با خودروهای دیگر نیز برخورد کند و میزان تصادف را افزایش دهد.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که قیچی کردن تریلی بیشتر در فصل‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد زیرا در این فصل‌ها جاده‌ها بیشتر از هر زمان دیگری بر اثر باران و برف لغزنده هستند و امکان تصادف افزایش پیدا می‌کند. علت استفاده کردن از نام قیچی، در واقع به معنی حالتی است که دو لبه قیچی بعد از باز شدن نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند و این دقیقا همان حالتی است که کشنده تریلی هنگام قیچی شدن از خود نشان می‌دهد.

قیچی تریلر

حالت‌های قیچی کردن تریلی

هر زمان که ترمز کشنده بهتر از ترمز تریلی عمل کند، می‌تواند قیچی کردن اتفاق بیفتد و تنها عامل دیگری که در اینجا لازم است وجود مقداری زاویه بین تریلی و کشنده است که فرمان دادن توسط راننده را سخت کند. همچنین اگر کشنده به ترمز ABS مجهز باشد، اما تریلی قدیمی بوده و مجهز به این سیستم نباشد، خطر قیچی کردن بسیار افزایش پیدا می‌کند.

حالت دیگر این است که اگر لاستیک‌های کشنده نو و عاج‌دار باشند ولی لاستیک‌های تریلی قدیمی و بدون عاج باشند، قدرت ایستایی کشنده بهتر از تریلی عمل خواهد کرد؛ بنابراین احتمال قیچی شدن تریلی وجود خواهد داشت. این حالت بیشتر از حالت‌های دیگر اتفاق می‌افتد زیرا بسیاری از رانندگان، لاستیک کشنده را تعویض می‌کنند و برای آن هزینه زیادی خرج می‌کنند، اما به لاستیک تریلی‌ها توجه زیادی نمی‌کنند؛ بنابراین در هنگام ترمزهای شدید و ناگهانی، لاستیک‌های تریلی قفل می‌شوند و روی سطح آسفالت کشیده می‌شوند. این اتفاق به علت نداشتن عاج کافی در لاستیک‌های تریلی است که اصطکاک کمتری ایجاد می‌کند که در نتیجه باعث لیز خوردن لاستیک بر سطح جاده می‌شود.

چگونه از قیچی کردن تریلی جلوگیری کنیم؟

چگونه از قیچی کردن تریلی جلوگیری کنیم؟

برخی از راه‌های جلوگیری از قیچی شدن تریلی شامل موارد زیر می‌شوند:

درک درست پدیده قیچی کردن

ابتدا لازم است تا راننده علت اصلی قیچی کردن را درک کند. به طور مثال اگر قیچی شدن در زمانی اتفاق ‌افتاد که کشنده لیز می‌خورد؛ اگر راننده نتواند به موقع این اتفاق را مدیریت کند تریلی همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد و باعث به جلو راندن کشنده می‌شود و این اتفاق تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که کشنده به طور کامل دور خودش بچرخد و تریلی، قیچی کند.

احتیاط در حمل بارهای سبک

برای اینکه از پدیده قیچی شدن تریلی جلوگیری کنید باید بارهای سبک را با احتیاط حمل کنید زیرا برای تریلی‌هایی که بار سنگینی دارند احتمال قیچی کردن کمتر است. پدیده قیچی کردن معمولاً در زمانی اتفاق می‌افتد که تریلی‌ها خالی هستند یا وزنی که داخل آن‌ها وجود دارد به طور مساوی در تمام قسمت‌ها توزیع نشده باشد.

عدم ترمز در پیچ‌ها

برای احتیاط، بهتر است هنگام عبور از پیچ‌ها ترمز نگیرید و اگر به یک پیچ نزدیک می‌شوید، هنگامی از ترمز استفاده کنید که خودرو هنوز در مسیر مستقیم حرکت می‌کند. هنگامی‌که به پیچ می‌رسید سرعتتان را کم کنید و قبل از اینکه وارد پیچ شوید ترمز را رها کنید و پس از عبور کردن از پیچ به مقدار کمی گاز دهید. این کار می‌تواند به چرخ‌های تریلی کمک کند تا اصطکاک‌شان را با سطح جاده حفظ کنند.

پیچ‌هایی که در سراشیبی‌ها قرار گرفته‌اند محیط بسیار مناسبی را برای قیچی شدن تریلی فراهم می‌کنند؛ بنابراین اگر در حال پایین رفتن از یک جاده هستید و می‌خواهید به سمت چپ و راست بپیچید، بسیار مراقب باشید.

ضد قیچی تریلی

نچرخاندن فرمان هنگام ترمز

کاری که حتماً باید از انجام آن خودداری کنید چرخاندن فرمان هنگام ترمزگیری است. برای احتیاط لازم است که ابتدا ترمز بگیرید تا سرعت وسیله نقلیه شما پایین بیاید و سپس ترمز را رها کنید و بپیچید. با انجام این کار کنترل تریلی را از دست نخواهید داد، اما اگر لازم است که ترمز اضطراری بگیرید نباید به طور ناگهانی پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید بلکه لازم است ترمز را فشار دهید و سپس کلاچ بگیرید تا کامیون جلوتر نرود.

آینه قیچی چیست

استفاده از سیستم ضد قفل

استفاده از سیستم ترمز ضد قفل می‌تواند از لغزیدن خودرو در سطح جاده جلوگیری کند. کاری که این سیستم انجام می‌دهد این است که می‌تواند لیز خوردن لاستیک‌ها را تشخیص دهد و به طور خودکار نیروی متوقف کننده ترمز را اعمال کند و در نتیجه از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کند.

چرخ پنجم تریلی چیست

چرخ پنجم تریلی چیست؟

خودروهای سنگین و تجاری از دو قسمت تشکیل می‌شوند که از آن برای حمل بارهای سنگین با وزن حداکثر ۲۲ تن استفاده می‌شود. قسمت جلوی این خودروها شامل کابین راننده و موتور است و قسمت انتهایی که بزرگ‌تر بوده و بار بر روی آن قرار می‌گیرد کشنده نام دارد.

متداول‌ترین نوع خودروهای سنگین تک‌محور و دو محور هستند، اما مدل‌هایی با تعداد محور بیشتر نیز وجود دارند. معمولاً به این کامیون‌ها ۱۸ چرخ گفته می‌شود. تریلی‌های ۱۸ چرخ بیشتر برای حمل بار، کمپرسی و کفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیش‌تر در تهران یکتا به بررسی و مقایسه کامیون تک محور و دو محور پرداختیم.

علت قیچی تریلی

در انتهای کشنده یک قطعه به شکل مفصل به نام چرخ پنجم یا ریش وجود دارد که به کمک یک پین باعث اتصال کشنده به تریلی می‌شود. همچنین در این قسمت تعدادی کابل برای انتقال برق و فشار هوا وجود دارد که باید از تریلی به کشنده متصل شود. نوع طراحی تریلی ۱۸ چرخ به صورتی است که محورهای تریلی در قسمت عقبی است و در قسمت جلویی آن هیچ محوری ندارد و بر روی محورهای عقبی کشنده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در قسمت جلوی تریلی یک جفت جک وجود دارد تا در مواقعی که تریلی از کشنده جدا شده است بتواند تعادل خود را به خوبی حفظ کند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours