آشنایی با پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین

به گزارش کامیون نیوز ماشین‌های سنگین به‌عنوان شریان‌های حیاتی ترابری جاده‌ای در کشور هستند که بخش قابل‌توجهی از بارهای مختلف را در کشور حمل و جابه‌جا می‌کنند. خودروهای سنگین به‌خصوص در بحث انواع کامیون و کشنده معمولاً بارهای بسیار سنگین را حمل می‌کنند که حمل این بارهای سنگین باعث افزایش استهلاک این ماشین‌ها می‌شوند. تعمیر و تعویض این قطعات نیز هزینه‌های زیادی را متحمل رانندگان و مالکین این ماشین‌های سنگین می‌کنند.

۱٫ گیربکس ماشین سنگین:

گیربکس یکی از پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین به شمار می‌رود که هر از چند گاهی هزینه‌های سنگینی را بر مالکین ماشین‌های سنگین متحمل می‌سازد. گیربکس در ماشین‌های سنگین، با انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل‌ها وظیفه بسیار حیاتی را در حرکت یک ماشین سنگین خواهد داشت. عوامل مختلفی باعث خواهد شد تا عمر مفید یک گیربکس در ماشین سنگین پایین آمده و نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد. از جمله این عوامل می‌توان به استفاده از روغن گیربکس نامناسب اشاره کرد.

گیربکس ماشین سنگین

عدم تعویض به‌موقع این روغن‌ها از دیگر عواملی خواهد بود که باعث استهلاک زودهنگام قطعات گیربکس یک کامیون یا کشنده خواهد شد. در بعضی مواقع به دلیل تعمیر غیر اصولی و غیراستاندارد ممکن است تا گردوغبار و یا رسوبات مختلفی وارد فضای داخل گیربکس شوند. چنین عواملی می‌توانند باعث عملکرد نامطلوب گیربکس شده و استهلاک آن را افزایش دهند.

۲٫ توربوشارژ و اینتر کولر ماشین سنگین:

امروزه اکثر ماشین‌های سنگین از قطعاتی به نام توربوشارژ و اینتر کولر بهره می‌برند. این قطعات در راستای افزایش قدرت موتور این کامیون‌ها و یا کشنده‌ها بر روی آنها نصب می‌شوند. توربوشارژ قطعه‌ای است که در مسیر هوای ورودی به موتور قرار داشته و با فشرده‌سازی هوا باعث افزایش غلظت مخلوط سوخت و هوا شده و قدرت تولیدی موتور را افزایش می‌دهد.

دمای هوای فشرده شده توسط توربوشارژ پارامتر مهمی است که در قدرت نهایی تولید شده توسط موتور مؤثر خواهد بود. بدین صورت که هر چه دمای ورودی به موتور پایین باشد، قدرت بیشتری توسط موتور تولید خواهد شد. از این بابت، قطعه‌ای به نام اینتر کولر در مسیر بین توربوشارژ و موتور کامیون قرار داده می‌شود که این وظیفه مهم را برای افزایش قدرت ماشین سنگین بر عهده دارد.

توربوشارژ ماشین سنگین

توربوشارژ و اینتر کولر از جمله پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین به شمار می‌روند که همواره تحت‌فشارهای کاری بالا فعالیت می‌کنند. ورود ناخواسته گردوغبار به فضای داخلی توربوشارژ (هوزینگ) می‌تواند باعث تخریب پروانه‌های توربوشارژ شود. همچنین نفوذ آب و رطوبت، تغییرات ناگهانی فشار هوا و یا دمای محیط در کنار تغییرات ناگهانی و یا مداوم سرعت موتور می‌توانند باعث استهلاک هرچه بیشتر توربوشارژ یک ماشین سنگین شوند. در طرف مقابل اینتر کولر نیز وسیله پر استهلاکی است. از این بابت که ورود گردوغبار، روغن، تشکیل یخ در اینتر کولر و برخی نقض‌های فنی می‌توانند باعث استهلاک هرچه بیشتر و یا حتی خرابی اینتر کولر شوند.

۳٫ ترمز ماشین سنگین:

از دیگر بخش‌هایی که به‌عنوان پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین به شمار می‌روند، می‌توان به مجموعه ترمز این ماشین‌ها اشاره کرد. انواع مختلف ماشین‌های سنگین از ترمزهای دیسکی و یا کاسه‌ای در داخل چرخ‌های خود بهره می‌برند.

ترمز ماشین سنگین

آن دسته از ماشین‌های سنگین که به ترمزهای کمکی موتور و یا گیربکس که آنها را با نام اینتاردر می‌شناسیم مجهز نیستند، معمولاً فشار زیادی را به هنگام ترمزگیری تحمل می‌کنند؛ مخصوصاً اگر بار این ماشین‌ها بسیار سنگین باشند و یا اینکه اقدام به ترمزگیری در سراشیبی‌ها نمایند. از این بابت سلامت این قطعات موجود در ماشین‌های سنگین بسیار اهمیت خواهد داشت؛ لذا لازم است تا نسبت به تعمیر و عیب‌یابی ترمزهای ماشین سنگین اقدام شود. از دیگر عواملی که باعث افزایش استهلاک ماشین سنگین می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • سبک رانندگی. استفاده زیاد از ترمز، توقف‌های ناگهانی، رانندگی در مسیرهای دشوار و پر از پیچ‌وخم، موجب افزایش اصطکاک و گرمای ترمز شده و باعث سایش و فرسودگی تدریجی دیسک و لنت ترمز می‌شوند.
  • وزن و بار ماشین سنگین. ماشین‌های سنگین مانند کامیون، تریلی و جرثقیل، به دلیل وزن زیاد خود و محموله‌هایی که حمل می‌کنند، نیاز به ترمزگیری‌های شدید پیدا می‌کنند. این امر باعث افزایش فشار و گرمای ترمز و کاهش عمر مفید ترمز می‌شود.
  • جنس و کیفیت ترمز. ترمزهای ماشین‌های سنگین معمولاً از دو نوع دیسکی و کاسه‌ای یا درام هستند. ترمزهای دیسکی از جنس آهن یا آلیاژهای آهنی ساخته می‌شوند که مقاومت بالاتری نسبت به سایش و گرما دارند. ترمزهای کاسه‌ای یا درام از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که مقاومت کمتری نسبت به سایش و گرما دارند.
  • شرایط اقلیمی. دما، رطوبت، باران، برف و نمک‌های جاده‌ای می‌توانند بر روی ترمزهای ماشین‌های سنگین تاثیر منفی بگذارند.

۴٫ فیلترها:

فیلترها از جمله پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین به شمار می‌روند که سلامت آن‌ها نقش مهمی را در سلامت بخش‌های مختلف ماشین سنگین خواهند داشت. مهم‌ترین فیلترهای ماشین سنگین می‌توان به فیلتر هوا، فیلتر سوخت و فیلتر روغن اشاره کرد. هرچند که چنین فیلترهایی را در خودروهای سواری نیز خواهیم داشت. با این حال، به دلیل فشار کاری بیشتر ماشین‌های سنگین این فیلترها تحت‌فشار بیشتری هستند و لازم است تا نسبت به تعویض به‌موقع این فیلترها اقدام نماییم.

فیلترها

۵٫ بلبرینگ‌ها در ماشین سنگین:

بلبرینگ‌ها نمونه‌ای دیگر از پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین به شمار می‌روند. بلبرینگ‌ها وظیفه تحمل بارهای شعاعی و محوری را در یک ماشین سنگین بر عهده خواهند داشت. این قطعات به دلیل نیاز به تحمل وزن بسیار زیاد بارهای ماشین سنگین همواره در شرایط پرفشاری کار می‌کنند. حال اگر جنس فلزات استفاده شده در بلبرینگ مناسب نباشد یا اینکه روانکاری مناسبی بین صفحات بلبرینگ صورت نگرفته باشد، باعث استهلاک بیشتر این قطعه شده و منجر به خرابی زودهنگام قطعه خواهد شد.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours