چه عواملی باعث افزایش ظرفیت حمل بار یک ماشین سنگین می‌شوند؟

به گزارش کامیون نیوز – عوامل مختلفی باعث می‌شود تا به یک ماشین سنگین اجازه حمل بار بیشتری داده شوند. در اینجا شما را با برخی از این عوامل تعیین کننده تناژ کامیون آشنا خواهیم کرد.

تعداد محورها. یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده ظرفیت تناژ کامیون تعداد محورهای آن خواهد بود. کامیونی که به جای یک محور محرک از دو محور برخوردار باشد، ظرفیت حمل بار بیشتر و اجازه حمل بارهای سنگین تر را خواهد داشت‌.

نوع ماشین سنگین. نوع ماشین سنگین نیز از دیگر عوامل تعیین کننده تناژ کامیون خواهد بود. ماشین‌های سنگین در مدل‌های مختلفی همچون کامیونت‌ها، کامیون‌های باری، کامیون‌های کمپرسی و کشنده‌ها وجود دارند. کامیونت‌ها در کشور ما معمولاً با مشخصات فنی تقریبا یکسانی عرضه می‌شوند. در حالی که ظرفیت حمل بار آنها بر اساس طول شاسی تعیین می‌شود. کامیون‌های باری و کشنده‌ها ظرفیت تناژ بر اساس تعداد محورها و قدرت موتور کامیون تقسیم بندی می‌شوند.

شرایط مسیر. شرایط مسیر نیز یک عامل مهم تعیین کننده در ظرفیت تناژ کامیون ‌های در حال تردد در این مسیرها خواهد بود. جاده‌هایی که عرض کمی دارند و یا اینکه کوهستانی بوده و شیب‌های شدیدی دارند، باعث می‌شوند تا هر نوع ماشین سنگینی اجازه حمل بار در این مسیرها را نداشته باشد. به طور مثال یک ماشین سنگین با تناژ بالای ۴۰ تا ممکن است نتواند در یک جاده کوهستانی با شیب زیاد حرکت کند.

قدرت موتور. یکی دیگر از عوامل تعیین کننده ظرفیت و یا تناژ کامیون در قدرت موتور آنها خواهد بود. هر چقدر که قدرت یک ماشین سنگین بیشتر باشد، اجازه حمل بارهای سنگین‌تر را در صورت داشتن سایر شرایط خواهد داشت. به طور مثال، یک کامیون کشنده ۴۰۰ اسب بخاری تک محور محرک ممکن است تا حداکثر ظرفیت تناژ ۴۰ یا ۴۲ تنی را داشته باشد. در حالی که یک کامیون کشنده تک محور محرک ۵۰۰ اسب بخاری اجازه حمل بار ۴۴ تنی را خواهد داشت.

 

اضافه تناژ کامیون چیست؟

اضافه تناژ کامیون به معنای داشتن وزن بیش از حد مجاز برای آن کامیون خواهد بود. این امر می‌تواند به دلیل بارگیری بیش از حد و یا تغییر نوع بار باشد. اضافه تناژ علاوه بر اینکه موجب آسیب رسیدن به ماشین سنگین می‌شود، ممکن است باعث بروز نقص فنی و افزایش مصرف سوخت و یا بروز حوادث جاده‌ای شود‌. از این بابت پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی معمولا جریمه‌ای را برای اضافه تناژ کامیون در نظر می‌گیرد. به طور مثال جریمه اضافه تناژ در حال حاضر در کشور ما به صورت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم اضافه بار خواهد بود.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours