آشنایی با تناژ کامیون و اهمیت آن در حمل‌ونقل جاده‌ای

به گزارش کامیون نیوز – ماشین‌های سنگین به عنوان وسایل حمل و نقل استراتژیکی شناخته می‌شوند که مسئول حمل و نقل بارها بین شهرها و کشورهای مختلف هستند. همه روزه ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین بخش بزرگی از بارهای سبک و نیمه سبک را در مسیرهای مختلف کشور حمل می‌کنند. وقتی صحبت از حمل بار و دریافت کرایه برای ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین می‌شود، با مفهومی به نام تناژ کامیون سر و کار خواهیم داشت.

آشنایی با تناژ کامیون

تناژ کامیون به حداکثر وزن مجاز برای بارگیری محموله‌های مختلف در یک کامیون اشاره دارد. یک ماشین سنگین و یا نیمه سنگین مجاز خواهد بود تا حداکثر تناژ مجاز را که توسط راهنمایی و رانندگی تعیین می‌شود، حمل نماید. همچنین حداکثر ظرفیت یک ماشین سنگین در دفترچه راهنمای آن نیز درج شده است. تناژ کامیون یک معیار ایمنی و محیطی است که برای جلوگیری از آسیب به جاده‌ها و معابر، کامیون‌ها و حتی رانندگان مهم است. هر کامیونی باید بر اساس تناژ خود بارگیری کند و این کار بر اساس قواعدی که در حمل و نقل هر کشوری رایج است، تعیین می‌شود.

 

اهمیت تناژ کامیون

رعایت تناژ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا تاثیر بسیار زیادی را در حفظ امنیت جاده‌ها خواهد داشت. در ادامه شما را با برخی از اهمیت‌های تناژ ماشین سنگین آشنا خواهیم کرد.

حفظ ایمنی جاده‌ها. یکی از موارد اهمیت تناژ کامیون را باید در نقش آن در حفظ ایمنی جاده‌ها دانست. ماشین‌های سنگین بنا به خصوصیات خود ممکن است که ظرفیت خاصی را برای حمل بار داشته باشند. هر چه بار بیش‌تری توسط یک ماشین سنگین حمل شود، ممکن است که فشار بسیار زیادی بر زیرساخت‌های جاده‌ای کشور وارد کند. به طور مثال، تردد کامیون‌های فوق سنگین ممکن است باعث تخریب آسفالت جاده‌ها شود.

جلوگیری از نقص فنی کامیون‌ها. رعایت تناژ کامیون اهمیت دیگری را در بحث جلوگیری از نقص فنی کامیون‌ها خواهد داشت. کامیون‌هایی که با ظرفیت بسیار بیشتر از حد مجاز تردد می‌کنند، ممکن است که با مشکلات فنی مختلفی در طول مسیر مواجه شوند. راننده‌ها بهتر می‌دانند، ترمزگیری با بارهای فوق سنگین بسیار خطرناک بوده و این احتمال وجود دارد تا چرخ‌ها توان ترمزگیری نداشته باشند و حوادث جاده‌ای ناگواری رقم بخورد. همچنین حمل بارهای فوق سنگین باعث می‌شود تا فشار بسیار زیادی بر مجموعه موتور، گیربکس و دیفرانسیل وارد شده و استهلاک آنها را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

کاهش آلودگی محیط زیست. یکی دیگر از موارد اهمیت رعایت تناژ کامیون در نقش این کار در کاهش آلودگی محیط زیست خواهد بود. کامیون‌هایی که با بار اضافه تناژ تردد می‌کنند، معمولا به دلیل فشار بیشتری که به موتور کامیون وارد می‌شود، مصرف سوخت بیشتری دارند و آلاینده بیشتری نیز تولید می‌کنند. این مسئله منجر به افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی می‌شود که با رعایت تناژ کامیون ‌ها می‌توان در کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی سهیم شد.

افزایش بهره‌وری و سودآوری. یکی دیگر از مزایا و اهمیت تناژ کامیون و تریلی‌ها در افزایش بهره‌وری و سودآوری خواهد بود‌. درست است که با حمل بارهای سنگین‌تر درآمد بیشتری عاید مالک کامیون خواهد شد. با این حال، استهلاک ماشین بیشتر شده و همچنین احتمال جریمه شدن و دریافت عوارض بیشتر از کامیون شما نیز وجود خواهد داشت. در چنین وضعیتی بهتر است تا با رعایت ظرفیت استاندارد حمل بار توسط کامیون‌ها از جریمه شدن و متحمل شدن هزینه‌های اضافی پیشگیری شود.

 

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours