ترمز اضطراری ماشین سنگین چیست؟

به گزارش کامیون نیوز – رانندگان ماشین های سنگین، تایم زیادی را در جاده و مشغول رانندگی هستند. طبیعی است که بر اثر خستگی تمرکز کافی نداشته باشند. حادثه در یک لحظه اتفاق می افتد و اگر دقت نکنید ممکن است در دردسر بزرگی بیفتید. وجود ترمز اضطراری کامیون، به عنوان یک شاگرد راننده محسوب می شود که اگر شما سرعت لازم جهت گرفتن ترمز را نداشته باشید یا فراموش کنید ترمز بگیرید به جای شما این کار را انجام می دهد و با ترمز به موقع جلوی بسیاری از اتفاقات ناگوار را می گیرد.

به همین خاطر است که وجود ترمز خودکار در کامیون ها و ماشین های سنگین امروزه ضروری شناخته می شود. این سیستم برای نسختین بار در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی بزرگ ولوو معرفی شد و امروزه مدل های پیشرفته از کامیون ها نیز آن را دارند.

 

عملکرد ترمز اضطراری چگونه است؟

به گفته رانندگان این ترمز در برخی مواقع بسیار عصبی کننده بوده و آنها را کلافه می کند. چون در برخی مواقع که نیاز نیست هم ترمز می گیرد. حساسیت بالای این ترمز هرچند ممکن است آزاردهنده باشد اما به نفع شما خواهد بود و ارزش تحمل کردن را دارد.

کامیون هایی که مجهز به سیستم ترمز خودکار یا همان ترمز ABS هستند، یک چراغ هشدار کوچک هم دارند که قبل از ترمز کامیون روشن شده و به راننده هشدار می دهد.

این سیستم اطلاعات پیرامون خود را توسط رادارهاف دوربین و سنسورهایی که در آن تعبیه شده است، بدست می آورد و در واحد کنترل پردازش شده و در نهایت با تشخیص کوچک ترین مانعی، واکنش بسیار سریعی از خود نشان می دهد.

 

مهم ترین مزیت های ترمز خودکار

وجود ترمز خودکار ماشین ها به این معنی نیست که شما می توانید بدون استفاده از پدال ترمز رانندگی کنید و انتظار داشته باشید که این سیستم سرعت شما را کنترل کند. اما مزایای مهم دیگری دارد که از بین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهم ترین مزیت های ترمز خودکار

نگران نقاط کور نباشید

همانطور که می دانید کامیون ها و ماشین های سنگین دید کاملی به محیط اطراف خود ندارند. برخی از نقاط در اطراف این کامیون ها در حین رانندگی توسط راننده دید ندارد که به آن ها نقاط کور می گویند. داشتن ترمز ABS باعث می شود که شما با وجود نبود دید نسبت به نقاط کور اما مطمئن باشید که اتفاق بدی رخ نمی دهد.

با آسایش خاطر رانندگی کنید

بسیاری از رانندگان مخصوصا راننده های تازه کار، پشت فرمان احساس نگرانی دارند. این نگرانی کاملا بی مورد است چرا که شما تسلط کافی به کامیون را دارید. اما اگر باز هم نتوانستید بر نگرانی خود غلبه کنید، وجود این ترمز خیالتان را راحت خواهد کرد. چرا که اگر یک درصد شما حواستان به جاده نباشد، ترمز خودکار واکنش نشان می دهد.

سفری ایمن داشته باشید

در برخی مواقع ممکن است ترمز زیر پای شما خالی شود. یا به عبارتی پدال ترمز شما عمل نکند و با فشار دادن پدال هیچ تغییری در سرعت کامیون اعمال نشود. در چنین شرایطی چاره کار چیست؟ بی شک اگر نتوانید ترمز کنید یک تصادف سهمگین را تجربه خواهید کرد که ممکن است خسارت های زیادی داشته باشد. اما وجود ترمز اضطراری حتی اگر پدال شما خوب کار نکند باعث توقف ماشین شده و ایمنی را برایتان به ارمغان می آورد.

 

ترمز خودکار برای راننده خطرناک است؟

بسیاری از رانندگان این نگرانی را دارند که ترمز یک دفعه برای آنها خطرآفرین باشد و باعث صدمه رسیدن به آنها شود. اما باید بدانید که این ترمز به صورت کاملا ایمن طراحی شده و هیچ آسیبی به راننده و حتی سرنشینان وارد نمی کند. شما می توانید بدون نگرانی و به راحتی از این سیستم روی ماشین خود استفاده کنید.

ترمز خودکار برای راننده خطرناک است؟

 

ترمز اضطراری در چه سرعتی فعال می شود؟

این سیستم زمانی که ماشین شما سرعت پایینی داشته باشد، عمل نمی کند. در بسیاری از مدل های کامیون ها و ماشین های سنگین، معمولا با بیشتر شدن سرعت و رد کردن ۶۰ کیلومتر بر ساعت این ترمز فعال می شود.

البته با وجود سیستم کامیپوتری که به ترمز خودکار متصل است می توانید تا مقدار کمی سرعا فعال شدن آن را بسته به نیاز و شرایط خودتتان تغییر دهید.

 

استفاده از ترمز خودکار نیاز به کروز کنترل دارد؟

این سیستم با تشخیص فاصله مانع از کامیون فعال می شود و با در نظر داشتن سرعت ماشین جلویی عمل ترمز را انجام می دهد و نیازی به روشن یا خاموش کردن کروز کنترل ندارد. همین امر هم باعث شده تا برای کامیون ها و ماشین هایی که کروز کنترل ندارند هم قابل اجرا و استفاده باشد.

 

احتمال قفل شدن ترمز ABS وجود دارد؟

این ترمز به ترمز ضد قفل شهرت دارد و هدف اصلی از طراحی و استفاده آن این است که در زمان قفل شدن ترمز، بتواند جان راننده و عابرین یا ماشین جلویی را نجات دهد.  سیستم الکترونیکی آن کاملا پایدار بوده و عملکرد بسیار عالی دارد و به هیچ عنوان قفل نمی شود.

 

این سیستم در چه مسیرهایی فعال می شود؟

ترمز خودکار ماشین ها بدون توجه به نوع مسیر، فعال می شود. فرقی نمی کند مسیر شما سر بالا است یا سرازیری، لغزنده است یا خاکی و… در هر صورت عملکرد این ترمز شما را شگفت زده خواهد کرد. به همین خاطر است که آن را مرز بین زندگی و مرگ می شناسند چرا که در لحظه می تواند سرنوشت شما را تغییر دهد.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours