مزایا و معایب شغل رانندگی ماشین سنگین چیست؟

به گزارش کامیون نیوز – این یک شغل جذاب و منحصر به فرد است اما پیش از انتخاب باید بدانید که رانندگی کامیون به این سادگی ها هم نیست و نیاز به مهارت دارد. شما باید بتوانید سختی های این شغل را تحمل کنید تا در حرفه خود بدرخشید و به یک فرد حرفه ای تبدیل شوید. اما این شغل چه مزایایی دارد؟ برای چه کسانی مناسب است؟ و… با ما در فرهان دیزل همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در خصوص شغل رانندگی ماشین های سنگین پاسخ دهیم.

 

برای داشتن شغل رانندگی کامیون به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

شغل رانندگی کامیون

اولین مجوز برای اینکه شما بتوانید به عنوان راننده ماشین سنگین فعالیت کنید، داشتن گواهینامه پایه یک است. البته تنها داشتن این گواهینامه نمی تواند شما را به یک راننده حرفه ای تبدیل کند و مسیر پر فراز و نشیبی پیش رو خواهید داشت.

باید مدتی را به عنوان شاگرد راننده در سفرها کنار راننده باشید تا بتوانید با پیچ و خم کار آشنا شوید. بعد از کسب تجربه کاری می توانید ادعا راننده کامیون شدن داشته باشید و بتوانید به تنهایی با ماشین سنگین سفر کنید. از دیگر مهارت های مورد نیاز برای این شغل می توان موارد زیر را نام برد:

  • آشنایی با نحوه صحیح بارگیری ماشین سنگین
  • شناخت جاده ها و مسیرهای مختلف
  • آشنایی با بررسی مکانیکی ماشین و برطرف کردن ایرادات جزئی
  • شناخت قوائد و اصول راهنمایی و رانندگی
  • قدرت اماده کردن گزارش ( این مهارت برای رانندگان بین المللی صدق می کند)
  • تمرکز و قدرت بالا
  • توانایی تنها سفر کردن
  • آشنایی نسبی با عملیات امداد نجات

 

مزایای شگفت انگیز شغل رانندگی ماشین سنگین

این شغل مزیت های بسیار زیادی دارد که ارزش این همه صبر و تحمل دوری از خانواده را دارد. از مهم ترین مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آقای خودتان باشید

شغل رانندگی ماشین های سنگین کاملا مستقل است و شما در زمان کار رئیس خودتان خواهید بود. اینکه چه ساعتی کار کنید، کی بخوابید و استراحت کنید و… کاملا دست خودتان خواهد بود. شما رئیس خودتان هستید و هیچ ناظری بالای سرتان نخواهد بود.

  • سفرهای زیادی را تجربه می کنید

سفرهای داخلی و خارجی از دیگر مزیت های رانندگی ماشین سنگین است که این امکان را برای شما فراهم می کند تا از طبیعت بکر، مناطق دیدنی، شهرهای مختلف و فرهنگ های گوناگون آشنا شوید. شما می توانید به راحتی با کارتان سفر کنید بدون آنکه نیاز به مرخصی، هزینه جداگانه، رزرو بلیط و… داشته باشید و این بسیار شگفت انگیز است.

  • محدودیت ندارید

شما به هیچ شرکت خاصی محدود نخواهید بود و می توانید با شرکت های حمل بار مختلفی بسته به سلیقه تان همکاری کنید. همچنین می توانید از سامانه های اینترنتی برای سفارش حمل بار کمک بگیرید.

  • درآمد خوبی خواهید داشت

یکی از جذاب ترین مزیت های این شغلف درآمد مناسب ان در شرایط اقتصادی امروز است. البته باید بدانید که در صورت خرابی ماشین و… هزینه های بیشتری برایتان خواهد داشت و این دستمزد بالا، صرف تعمیر و نگهداری ماشین هم می شود که به نسبت خودروهای سواری بیشتر است.

مزایای شغل رانندگی ماشین سنگین

 

معایب شغل رانندگی ماشین سنگین

این شغل سختی زیادی دارد و شما باید شب بیداری و کم خوابی یا حتی دوری از خانواده را هم تحمل کنید. از دیگر معایب این کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساعت کاری طولانی دارد

در این شغل شما باید ساعت های زیادی را پشت فرمان باشید و رانندگی کنید. نشستن طولانی مدت و خیره به جاده بودن یکی از معایب اصلی این کار می باشد که ممکن است  از حوله برخی از افراد خارج باشد.

  • رعایت ضوابط کاری تعیین شده

درست است که رانندگی کامیون شغلی کاملا مستقل است اما شما باید در چهارچوب قوانین و ضوابط اداری رانندگی کنید و پایبند به آنها باشید. این قوانین توسط سازمان راهداری کل کشور تعیین می شود و چنانچه آنها را زیر پا بگذارید، مجوز شما برای این شغل باطل می شود.

  • رانندگی در جاده های غیر استاندارد

همه ما از اوضاع آسفالت جاده های کشورمان آگاه هستیم. رانندگی در این مسیرها کار سخت و دشواری است که یک راننده ماشین سنگین باید بتواند با صبر و حوصله آنها را تحمل کند.

  • خطرات جاده ای

حادثه همیشه در کمین است و بودن طولانی مدت در جاده خطرات احتمالی آن را بیشتر می کند.

  • مدرنیته نبودن سیستم حمل و نقل

از دیگر معایب این شغل مدرنیته نبودن سیستم حمل و نقل در کشور است و رانندگانب رای صدور بارنامه، مجوز ها و… باید زمان و انرژی زیادی صرف کنند.

معایب شغل رانندگی ماشین سنگین

 

درآمد از راه رانندگی ماشین سنگین چقدر است؟

درآمد شغل رانندگی ماشین سنگین به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه شما خودتان ماشین سنگین دارید یا به عنوان راننده روی ماشین های کارفرما کار می کنید، چه باری می برید؟، فاصله مبدا تا مقصد چقدر است؟، سفر شما به داخل کشور می باشد یا خارج از کشور و… همگی بر روی میزان درآمد راننده کامیون اثر می گذارد. اما در حالت کلی درآمد مناسب و ایده آلی دارد. هرچند که بسیاری از رانندگان از آن گلایه می کنند.

 

سن مناسب برای راننده ماشین شدن چقدر است؟

از الزامات این شغل داشتن گواهینامه پایه یک است و شما می توانید در سن ۱۸ سالگی جهت دریافت پایه یک اقدام کنید. به عبارتی حداقل سن برای این شغل ۱۸ سال بوده و حداکثر آن هم بستگی به میزان توانایی راننده دارد و معمولا برابر با ۶۰ الی ۶۵ می باشد.

 

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours