دلیل ترکیدن باطری‌کامیون‌وارداتی چیست؟معایب کامیون‌باطری‌پشت

به گزارش کامیون نیوز – ر این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مزایا و معایب باطری پشت و یا کنار بودن در کامیون های وارداتی چیست ؟

مزایا و معایب باطری پشت بودن کامیون وارداتی

برای پی بردن به دلیل قرار گرفتن باطری های کامیون در انتهای شاسی باید بدانید که دو دلیل وجود که باعث می‌شود باطری بجای کنار شاسی در انتهای شاسی قرار بگیرند.

دلیل اول مربوط به کامیون هایی است که باید باک بزرگ تر داشته باشند و در سمت راننده باک ۱۱۰۰ لیتری را دارا هستند ،در این کامیون ها برای اینکه بتوانند از باک بزرگ تر استفاده نمایند چهار یا دو باطری کامیون را مجبور هستند در انتهای شاسی قرار دهند.

دلیل دیگر مربوط به کامیون هایی است که بدلیل نوع کامیون شاسی مگا یا قرار گیری جعبه در کنار شاسی ،جایی برای قرار گیری باطری در کنار شاسی نیست و مجبور هستند باطری را در انتهای شاسی قرار بدهند.

مزایای باطری پشت کامیون
باطری پشت بودن دارای مزایای زیر است

یک: بدلیل دور بودن باطری از حرارت موتور عمر مفید باطری ها بالاتر می‌رود.

دو: باطری پشت بودن باعث می‌شود حجم باک سمت راننده بالاتر باشد.

سه: امنیت باطری ها در برابر دزدیده شدن نیز بالا تر می‌رود.

معایب باطری پشت بودن کامیون

یک:کامیون های باطری پشت بدلیل فضای کمی که در اختیار باطری ها قرار می‌گیرد نمی‌توانند هر نوع باطری با هر نوع سایزی را استفاده نمایند و معمولا باطری های ایرانی به سختی و با تغییرات جای می‌گیرند.

دو:باطری پشت بودن باعث می‌شود طول کابل برقی که از دینام می آید طولانی تر باشد و در نتیجه ولتاژ شارژ متفاوت نسبت به کامیون های باطری کنار باشد که این موضوع نیز در صورت عدم ست کردن باطری های جدید با شارژ دینام خطر آفرین است.

سه:در کامیون های باطری پشت معمولا باید دنباله به شاسی اضافه گردد که این مورد باعث می‌شود در عبور کامیون از معابر سخت باطری به زیر شاسی تریلر ها برخورد نماید.

چهار:برای تعویض یا عیب یابی باطری باید تریلر از کشنده جدا گردد.

دلیل ترکیدن باطری کامیون های وارداتی

ترکیدن باطری در کامیون های وارداتی مخصوصا کامیون های وارداتی باطری پشت اخیرا بسیار دیده میشود.

دلیل اصلی ترکیدن باطری ها این است که باطری های ایرانی از نظر ولتاژ با یکدیگر متفاوت هستند ،و از طرفی ولتاژ شارژ دهی دینام در کامیون های وارداتی برای هر دو باطری یکسان است ،حال وقتی کامیون وارداتی بعد از چند ماه خواب نیاز دارد باطری جدید خریداری کند و سپس باطری را نصب میکند به دلیل اختلاف ولتاژ باطری داغ می‌کند و می‌ترکد.

برای رفع این مشکل باید بلافاصله پس از نوع کردن باطری ها با دستگاه ولتاژ باطری ست شود تا مشکلی ایجاد نگردد.

یک دلیل دیگر نیز برای ترکیدن باطری وجود دارد آنکه باطری های ایرانی از نظر ساز و حجم با باطری های اروپایی متفاوت هستند ،حال جایگاه باطری چه پشت و چه کنار برای کامیون های وارداتی مناسب باطری های اروپایی با سایز کوچک تر است ،حال با تعویض باطری و گذاشتن باطری هایی که چند میلی متر بزرگ تر از حدی که باید باشند هستند،باطری ها سریع تر داغ می‌کنند و می‌ترکند‌.

دلیل آنکه کامیون های باطری پشت بیشتر از کامیون های باطری کنار باطری مترکونند این است که کامیون های باطری پشت بدلیل طول بیشتر کابل شارژ دینام باید ولتاژ بالا تر باشد ،حال اگر باطری ها تعویض شود و ریست انجام نشود باطری ها می‌ترکند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours