دانستنی ها؛ نقطه کور کامیون

به گزارش کامیون نیوز – نقطه کور در هر خودرو به ناحیه‌ای در اطراف خودرو گفته می‌شود که راننده دید مستقیم نسبت به آن نقطه ندارد و نمی‌تواند آن ناحیه را مشاهده کند. به‌طورکلی، می‌توان گفت نقاط کور در وسایل نقلیه مانند اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، دوچرخه‌ها، موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه‌ وجود دارند، مخصوصا در وسایل نقلیه سنگین مانند تریلی و کامیون این نقاط کور می‌توانند افزایش بیشتری نسبت به خودروهای سواری داشته باشند.

نقطه کور کامیون

هنگامی‌که صحبت از نقطه کور به میان می‌آید، باید این نکته را بدانیم که نقش تریلی‌ها و کامیون‌ها در تصادفات ناشی از عدم دقت به نقاط کور بسیار بیشتر از بقیه خودروها است. البته لازم است بدانید که رانندگان وسایل نقلیه سنگین همیشه مقصر نیستند بلکه اکثر اوقات این رانندگان دیگر هستند که به نقطه کور کامیون و خودروهای سنگین دقت نمی‌کنند. هنگامی‌که رانندگان خودروهای سواری در نقطه کور کامیون‌ها قرار می‌گیرند، مناطق خارج از دید رانندگان تریلی بسیار زیاد است و ممکن است نتوانند خودروی سواری را ببینند. همچنین هنگامی‌که تریلی‌ها یا کامیون‌ها در حال دور زدن یا پیچیدن هستند نقاط کور آن‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین در این شرایط هنگامی‌که خودروهای سواری در نقطه کور تریلی قرار می‌گیرند ممکن است منجر به تصادفات جبران‌ناپذیر شوند.

برای حل کردن مشکل نقطه کور در خودروهای سنگین و کاهش میزان تصادفات ناشی از نقطه کور وسایل نقلیه، می‌توان یک سری اقدامات انجام داد. اولین کاری که می‌توان انجام داد این است که آینه‌های وسیله نقلیه را به‌ طور درستی تنظیم کرد زیرا اگر آینه‌های وسیله نقلیه به‌درستی تنظیم شوند، می‌توانند تا حد امکان خودروهای سواری که در اطراف وسیله نقلیه سنگین وجود دارند را ببینند.

نکته بسیار مهم دیگر این است که اگر شما صاحب خودروهای سواری یا موتورسیکلت هستید موظفید تا از رانندگی کردن با فاصله بسیار نزدیک از کامیون‌ها، تریلی‌ها و به‌طورکلی وسایل نقلیه سنگین خودداری کنید. این کار می‌تواند تا حد زیادی تصادفات ناشی از برخورد کامیون با خودروهای سواری را کاهش دهد. راه‌حل دیگر این است که از آینه‌های مخصوص برای نقاط کور استفاده کنید. این آینه‌ها روی شیشه‌های آینه‌بغل نصب می‌شوند و دید راننده را بهتر می‌کنند. در ادامه درباره آینه نقطه کور بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نقطه کور کامیون

شناسایی نقاط کور چهار سمت خودرو

برای شناسایی کردن نقاط کور خودرو خود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

نقطه کور جلوی خودرو

هنگامی‌که راننده پشت فرمان است آن اندازه از فاصله فردی که جلوی ماشین ایستاده است و از روی کاپوت تا جایی که کفش‌های فردی دیده شود، و قسمت‌هایی مانند سپر خودرو یا کفش‌های فردی که ایستاده است دیده نمی‌شوند. این همان ‌نقطه کور دید راننده است.

نقاط کور آینه‌های بغل چپ و راست

به این نکته توجه داشته باشید که زاویه دید راننده از آینه‌های بغل یعنی آینه‌ سمت راست و چپ در هر سمت، حدود ۴۵ درجه است. این ۴۵ درجه فقط می‌تواند فضای کناره ماشین را به راننده نشان دهد بنابراین تنها با چرخاندن سر به سمت موردنظر می‌توان نقاط کور را پوشش داد؛ بنابراین هنگام گردش‌ها و تغییر جهت‌ها برای اطلاع پیدا کردن از نبود خطر پیشنهاد می‌شود حتماً این حرکت را انجام دهید.

نقطه کور ماشین سنگین

نقاط کور آینه‌ها

برای شناسایی کردن نقاط کور آینه‌های چپ و راست خودرو فقط کافیست فردی با فاصله یک یا دو متر از کنار چپ و راست خودرو بایستد. در این صورت حضور او از آینه‌های بغل دیده نمی‌شود و فقط با گرداندن سر به سمت راست و چپ می‌توان نقاط کور کنار خودرو را مشخص کرد.

تشخیص نقطه کور ماشین

آینه نقطه کور قابل تنظیم

آینه‌ها اجزای کوچک، اما بسیار مهمی از خودروها هستند که نقش مهمی را در وسعت دید راننده ایفا می‌کنند به طوری‌که رانندگی کردن بدون توجه به محیط اطراف و آینه‌ها امکان‌پذیر نیست و در صورت سهل انگاری ممکن است با تصادف، جریمه شدن و… همراه باشد. آینه‌های خودرو کمک می‌کنند تا رانندگان نسبت به محیط اطراف خود آگاهی پیدا کنند و بر اساس اتفاقاتی که در محیط اطراف خودرو در حال اتفاق افتادن است مسیر خود را تغییر دهند و یا بپیچند. بنابراین وسعت آینه‌ها و سالم بودن آن‌ها هنگام رانندگی اهمیت زیادی دارد.

آینه‌هایی که می‌توانند وسعت دید راننده را تغییر دهند و تا حد امکان نقاط کور را به رانندگان نشان دهند، آینه نقطه کور نامیده می‌شوند. آینه نقطه کور یک آینه قابل تنظیم است که برای پوشش دادن نقاط کور آینه‌های خودرو و افزایش وسعت دید راننده به کار می‌روند. معمولاً آینه نقطه کور قابل تنظیم، دارای پایه با قابلیت تغییر زاویه است و می‌تواند بر روی شیشه، آینه‌بغل، داشبورد و دیگر نقاط خودرو نصب شود.

نقاط کور در ماشین ها

چه چیز باعث ایجاد نقاط کور در خودروها می‌شود؟

به‌طورکلی تمامی قسمت‌های فاقد آینه و شیشه در خودروها باعث ایجاد نقطه کور می‌شوند؛ بنابراین خودروهایی که قاب‌های پنجره بزرگ‌تر یا شیشه‌های عقب کوچک‌تری دارند نقاط کور بیشتری نیز دارند. همچنین در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، جابجایی سرنشینان و یا بار موجود در ماشین می‌تواند نقاط کور خودرو را افزایش دهد.

در بیشتر مواقع، خودروهای سواری نقطه کور کوچک‌تری نسبت ‌به خودروهای سنگین دارند، اما همین نقطه کوچک مانع دیدن بخش بزرگی از مناطق دور می‌شود. بنابراین نقطه کور به وجود آمده توسط خودرو می‌تواند باعث دیده نشدن اجسام بزرگ مانند عابر و یا حتی ماشین شود. نکته قابل توجه این است که در رانندگی و هنگام تعویض لاین باید به آینه‌های بغل توجه داشته باشید زیرا هنگامی‌که راننده به آینه عقب نگاه می‌کند، دید خود را نسبت به اطراف از دست می‌دهد.

از چه سیستم‌هایی برای کاهش نقطه کور می‌توان استفاده کرد؟

یکی از سیستم‌هایی که می‌تواند نقطه کور انواع خودروها را کاهش دهد و یا در صورت مشاهده هرگونه اجسام در اطراف نقطه کور به راننده هشدار دهند، سیستم نقطه کور خودرو نام دارد. این سیستم می‌تواند تا حد امکان نقطه کور خودرو را تشخیص دهد و آن را به راننده اطلاع دهد. در واقع سیستم نقطه کور خودرو می‌تواند رانندگان را نسبت به اشیا خارج از دید مطلع کند. با وجود این دوربین‌ها رانندگان می‌توانند بدون هیچ نقطه کوری تصاویر اطراف ماشین را به‌طور کامل مشاهده کنند. همچنین استفاده کردن از دوربین‌های پشت ماشین هنگام دنده عقب گرفتن و پارک دوبل می‌توانند بسیار کاربردی باشند .

برای تشخیص نقطه کور، سیستم‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند عابر پیاده و یا هر جسم دیگری در اطراف خود را مشاهده کنند و آن را به راننده اطلاع دهند. بعضی از سیستم‌های تشخیص نقطه کور می‌توانند حتی تفاوت بین اشیای بزرگ مانند ماشین و اشیای کوچک مانند انسان را تشخیص دهند و به راننده هشدار دهند که ماشین یا عابر پیاده در نقاط کور خودرو قرار دارد.

به‌طورکلی هنگامی‌که سیستم تشخیص نقطه کور، خودرو یا عابر پیاده را تشخیص می‌دهد از راه‌های گوناگونی می‌تواند راننده را مطلع کند. برای مثال بعضی از آن‌ها از اخطار صوتی استفاده می‌کنند و برخی دیگر با نمایش دادن علامتی در گوشه آینه عقب یا آینه‌های بغل، راننده را از وجود اجسام در اطراف خودرو مطلع می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی مانند مرسدس بنز، نیسان، کرایسلر و… سیستم‌های تشخیص نقطه کور مخصوص به خود را ارائه می‌دهند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours