دانستنی ها؛ علائم بالانس نبودن چرخ‌ ها

به گزارش کامیون نیوز بالانس نبودن چرخ‌ ها می‌تواند مشکلات زیادی را حین رانندگی به وجود بیاورد بنابراین لازم است تا چرخ‌‌های خودروی‌تان را حتماً بالانس کنید.

بالانس نبودن چرخ‌ ها یعنی چه؟

هنگامی که یک قسمت لاستیک سنگین‌تر از قسمت‌های دیگر لاستیک می‌شود، لاستیک‌ها نامتعادل می‌شوند یا می‌گویند لاستیک‌ها بالانس نیستند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا لاستیک‌ها نامتعادل می‌شوند و چه عواملی باعث بروز این اتفاق می‌شوند؟

به‌طورکلی لاستیک‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف با شروع آب‌وهوا نامتعادل شوند. به طور مثال هوای سرد به دلیل نحوه انقباض ذرات هوا در داخل تایر، باعث تخلیه منظم تایر می‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است لاستیک آن‌قدر باد شود که لاستیک‌های شما نامتعادل شوند. یکی دیگر از دلایل رایج عدم تعادل لاستیک‌ها، کاهش وزن چرخ‌ها است. این موضوع می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما با سرعت بالا رانندگی می‌کنید و به سرعت گیر، چاله عمیق یا هر نوع شی در جاده برخورد می‌کنید.

علت به هم خوردن بالانس چرخ‌ها

علت به هم خوردن بالانس چرخ‌ های خودرو

لاستیک‌های جدیدی که ساخته می‌شوند می‌توانند ایراداتی از طرف سازنده داشته باشند و همچنین رانندگی با لاستیک‌ها نیز باعث سایش آن‌ها می‌شود. نصب کردن لاستیک‌های جدید، تعویض لاستیک‌های قدیمی یا چرخاندن لاستیک‌ها زمان‌ خوبی برای متعادل کردن لاستیک‌ها هستند. گاهی اوقات ممکن است چرخ‌ها بالانس نباشند. این بالانس نبودن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در ادامه می‌خواهیم چند مورد از دلایل مهم علت به هم خوردن بالانس چرخ‌ها را به شما بگوییم.

ارتعاشات

یکی از اولین علائم بالانس نبودن چرخ‌ها عدم تعادل لاستیک‌ها و احساس لرزش در فرمان است. هنگامی که چرخ‌های خودروی شما بالانس نیستند لاستیک‌ها فرسوده می‌شوند و لرزش چرخ‌ها افزایش می‌یابد و بر کل خودروی شما، از جمله تخته کف و صندلی‌های جلو و عقب تأثیر می‌گذارد. بنابراین لازم است در صورت تشخیص این مشکل هر چه سریع‌تر چرخ‌های خودرو را تنظیم کنید تا از به وجود آمدن مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنید.

مشکلات فرمان

لاستیک‌هایی که بالانس نیستند باعث به وجود آوردن مشکلات فرمان از جمله به تاخیر انداختن زمان پاسخگویی فرمان می‌شوند در نتیجه تجربه رانندگی ناخوشایندی را برای افراد ایجاد می‌کنند. مهم‌تر از آن، شما نمی‌توانید خودروی خود را به آرامی در یک جهت معین هدایت کنید. ازآنجایی‌که ممکن است نتوانید وسیله نقلیه را به آرامی هدایت کنید، ممکن است تصادفاتی رخ دهد که در غیر این صورت قابل اجتناب هستند.

بالانس نبودن چرخ‌ها یعنی چه؟

سایش ناهموار لاستیک

بررسی کردن آج لاستیک‌ها به طور منظم اهمیت زیادی دارند، زیرا آج لاستیک‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی در مورد میزان بالانس بودن لاستیک‌ها به شما بدهند. سایش ناهموار لاستیک‌ها می‌تواند در اثر مشکلاتی مانند نامتعادل بودن لاستیک‌ها یا سایر مشکلات فرمان یا چرخ‌ها ایجاد شود. همچنین اگر لاستیک‌ها سایش غیرعادی پیدا کنند خطر پنچر شدن لاستیک خودرو افزایش می‌یابد. در اثر سایش لاستیک‌ها، احتمال پارگی لاستیک‌ها یا نازک شدن خود به خودی لاستیک‌ها وجود دارد. اگر این اتفاق در حین رانندگی بیفتد می‌تواند وضعیت خطرناکی برای شما ایجاد کند.

مصرف سوخت بد

لاستیک‌هایی که بالانس نیستند فشار بیشتری به موتور وسیله نقلیه شما وارد می‌کنند، بنابراین موتور برای ادامه کار در این شرایط به سوخت بیشتری نیاز پیدا می‌کند. وقتی موتور خودروی شما سریع‌تر از حد معمول شروع به مصرف سوخت می‌کند، لازم است تا حتماً لاستیک‌های خود را چک کنید. لاستیک‌های کم باد نیز می‌توانند باعث مصرف نامتعارف سوخت خودرو شوند. پیگیری میزان مصرف سوخت خودرو بسیار مهم است؛ بنابراین سعی کنید هر هفته مصرف سوخت خودرو خود را چک کنید. درست است که برخی از خودروهای جدید دارای نشانگر مصرف سوخت هستند، اما ممکن است نادرست باشند؛ بنابراین بهتر است تا به مسافت پیموده شده وسیله نقلیه زمانی که آن را با سوخت پر می‌کنید، توجه داشته باشید.

شوک‌ها و بلبرینگ‌های بد

ضربه‌ها، فنرها، یاتاقان‌ها و بقیه اجزای مجموعه چرخ‌ها هنگامی که لاستیک‌ها متعادل نیستند، تحت فشار قرار می‌گیرند؛ بنابراین پارگی و ساییدگی بیشتری در لاستیک‌ها نسبت به حالت عادی دیده می‌شود. اگر لاستیک‌های نامتعادل به موقع تعمیر یا تعویض نشوند، مطمئنا مشکلات بیشتری را متحمل خواهید شد.

بهترین زمان بالانس لاستیک

بهترین زمان بالانس لاستیک

با توجه به اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو، تعویض به موقع آن‌ها می‌تواند در عملکرد بهتر خودرو تاثیر گذار باشد؛ بنابراین می‌توان گفت تعویض به موقع چرخ‌ها بسیار ضروری هستند. در حالت کلی، بهتر است تنظیم باد را صبح‌ها انجام دهید یعنی قبل از اینکه خودروی شما مسافت زیادی را طی کرده باشد زیرا اگر خودروی شما مسافت زیادی را طی کند ممکن است براثر گرم شدن لاستیک، فشار باد آن مقدار کمی زیاد شود.

فرسودگی و بالانس نبودن لاستیک‌ها می‌تواند شرایط خطرناکی را هنگام رانندگی کردن به وجود بیاورد و باعث شوند کنترل خودرو از دست شما خارج شود یا باعث شوند در وسط جاده گیر بیافتید و نتوانید به موقع به مقصد برسید.

بهترین راه برای جلوگیری کردن از بروز چنین حادثه‌هایی پیش‌بینی شرایط لاستیک‌های خودرو و تعویض آن‌ها قبل از اینکه اتفاق بدی برای شما بیفتد است. اگر به صورت دوره‌ای خودروی خود را برای کنترل نزد مکانیک می‌برید، در صورت نیاز، مکانیک به شما گوشزد خواهد کرد که لاستیک‌ها نیاز به تعویض دارند، اما روش‌ها و علائمی وجود دارند که بتوانید وضعیت لاستیک‌های خود را به‌راحتی چک کنید. در ادامه می‌خواهیم چند نکته مهم به شما آموزش دهیم تا در صورت تشخیص چنین علائمی سریعاً لاستیک خودروی خود را بالانس یا تعویض کنید.

وجود شکاف و بریدگی در قسمت کناری لاستیک

همه مشکلات لاستیک به آج خودرو مربوط نمی‌شوند زیرا ممکن است مشکلاتی نیز در کناره لاستیک‌ها وجود داشته باشد. خوشبختانه خیلی راحت می‌توانید نگاهی به کناره‌های لاستیک بیاندازید و از مشکلات احتمالی مطمئن شوید. به طور مثال می‌توانید به دنبال شکاف یا بریدگی در قسمت کناری لاستیک باشید. اگر این علائم را دیدید، این علائم نشان‌دهنده آن است که ممکن است لاستیک شما به زودی پنچر شود یا حتی ممکن است لاستیک خودرو شما بترکد. بنابراین اگر مشکل لاستیک شما در قسمت کناری جدی است، پیشنهاد می‌شود که حتماً لاستیک خود را بالانس کنید.

نشانه های بالانس نبودن لاستیک ماشین سنگین

بالاآمدگی یا تورم لاستیک در قسمت‌های به خصوص

گاهی اوقات سطح بیرونی لاستیک به مرور زمان فرسوده می‌شود. در نتیجه، بالا آمدن لاستیک در آن نقطه به‌گونه‌ای است که از سطح صاف لاستیک متمایز خواهد بود. ضعیف شدن سطح لاستیک در یک نقطه می‌تواند باعث ترکیدگی ناگهانی لاستیک خودروی شما شود و اگر قبل از بروز مشکلات دیگر، لاستیک خودرو را تعویض نکنید، ممکن است دچار مشکلات گوناگونی مانند تصادفات جاده‌ای شوید.

لرزش‌های زیاد

وجود لرزش در خودرو درهنگام رانندگی، تا حدودی غیرقابل‌اجتناب است، به خصوص اگر بر روی جاده‌هایی با آسفالت بد و یا پستی‌وبلندی رانندگی می‌کنید، اما هنگامی که بعد از چند وقت با خودروی‌تان رانندگی کنید، می‌توانید میزان طبیعی لرزش خودرو را تشخیص دهید.

درصورتی‌که هنگام رانندگی لرزش خودروی شما زیاد است، عوامل زیادی می‌توانند علت آن باشند. یکی از این عوامل می‌تواند بالانس نبودن لاستیک‌های خودروی شما باشد، یا اینکه کمک‌فنرهای خودروی شما مشکل داشته باشد، اما ممکن است این لرزش در نتیجه وجود مشکلی در داخل لاستیک خودروی شما نیز باشد. حتی اگر لاستیک خودرو منشا این بروز این مشکل نباشد، لرزش‌های مداوم می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در لاستیک خودرو شود؛ بنابراین اگر خودروی‌تان در جاده‌های بد لرزش‌های زیادی دارد حتماً به یک مکانیک مراجعه کنید.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours