تفاوت کامیون ولوو اف اچ دنده داشبورد با اف اچ دنده کنار وارداتی

به گزارش کامیون نیوز – دنده داشبورد به معنای این است که کلید های تنظیم حالت های گیربکس به صورت چهار کلید بر روی داشبورد قرار میگیرندو در این کامیون های ولوو دیگر لیور دنده ولوو اف اچ وجود ندارد.
چهار کلید که یکی از آنان دو حالته است مسئول تنظیم حالت های گیربکس اتوماتیک ولوو هستند.

کلید A به معنای حالت اتوماتیک به سمت جلو است.

کلید N به معنای در وضعیت بدون دنده و خلاس بودن کامیون اف اچ است.

کلید hold به معنای وضعیت حالا دنده ایی کامیون است.

کلید هایی که مثبت و منفی دارند پس از قرارگیری گیربکس در حالت دنده دستی توسط این کلید دنده به صورت دستی تنظیم می‌شود.

این مورد برای بسیاری از مالکان کامیون وارداتی دنده داشبورد مهم بود که آیا دنده داشبورد ها نیز حالت دنده دستی قرار میگیرند یا خیر که می‌بینیم در این حالت نیز دنده دستی امکان پذیر است.

نکته ایی که مهم است این است که بسیاری از کامیون های ولوو دنده داشبورد برخلاف دنده بغل ها حالت پاور و اکونومی را به صورت دستی نمی‌شود تنظیم کرد.

در بعضی از مدل های ولوو دنده داشبورد با فشار دادن پدال گاز تا انتها پاور فعال می‌شود اما در دیگر کامیون های دنده داشبورد حالت پاور ولوو و اکونومی دستی قابل تنظیم نیست.

دلیل اف اچ دنده داشبورد

در سال ۲۰۱۶ ولوو برای کامیون های معدنی آپشن دنده داشبورد ولوو را ارائه داد. در واقع کامیون های معدنی ولوو بدلیل اینکه کابین کوچک و بدون جای خواب را دارند راننده تسلط کامل بر روی لیور ندارد و در حالت عادی که پشت فرمان نشسته است نمی‌تواند براحتی از دنده بغل یا لیور دنده استفاده کند.

پس از این موضوع و تولید اولین کامیون های ولوو دنده داشبورد ،شرکت های اروپایی که تعداد بالا کامیون سفارش می‌دادند صرفا برای کاهش هزینه های خرید کامیون ،ولوو اف اچ های خود را بدون لیور دنده سفارش دادند.

قیمت لیور دنده ولوو اف اچ از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰ هزار یورو است و برای شرکتی که فرضا ۵۰ کامیون می‌خواهد سفارش دهد حدود ۱۰۰ هزار یورو بدون لیور بودن درآمد ناشی از کاهش هزینه است‌ .
به همین دلیل بسیار دیده میشود در کامیون ولوو وارداتی که دنده داشبورد هستند.

تبدیل دنده داشبورد به دنده بغل ولوو

کامیون ولوو دنده داشبورد با کامیون دنده بغل ولوو اف اچ هیچ تفاوتی را از نظر سیستم های مختلف الکتریکی و گیربکس ندارند و خریداران کامیون وارداتی ولوو می‌توانند پس از خرید و ترخیص از گمرک با پرداخت هزینه خرید یک لیور ،لیور تعویض دنده ولوو را بجای دنده داشبورد قرار دهند و صرفا با یک دیاگ زدن کامیون تبدیل به دنده بغل می‌شود.

در نظر داشته باشید مکان های سیم کشی دنده بغل به صورت فابریکی وجود دارد و پس از نصب و انجام دیاگ ،حالت پاور و اکونومی نیز توسط لیور قابل تنظیم به صورت دستی هستند.

البته درصورتی می‌شود لیور دنده ولوو را نصب کرد که مکان قرار گیری یخچال و جعبه زیر تخت مانند کامیون های لیور دار باشد تا در زمان بیرون آمدن یخچال و جعبه به لیور برخورد نکنند. مکان جعبه و یخچال نیز قابل جابه جایی و اصلاح برای تبدیل کامیون به دنده بغل است.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours