انواع روغن برای موتورهای دیزلی

به گزارش کامیون نیوز – اگر می‌خواهید که موتور ماشین شما نرم کار کند و عمر طولانی داشته باشد بسیار مهم است که مراقب روغن موتور آن باشید. درواقع باید اطمینان حاصل کنید که تعویض روغن به‌موقع انجام‌شده و از بهترین آن‌ها برای خودروی خود استفاده کنید. روغن ایده آل برای وسایلی که موتور آن‌ها دیزلی است با وسایل نقلیه‌ی بنزینی کاملاً متفاوت است. به همین دلیل با تهران یکتا همراه باشید  تا از ویژگی‌های بهترین روغن موتور دیزلی آگاه شوید.

بهترین روغن موتور برای موتورهای دیزلی

انواع روغن برای موتورهای دیزلی

شما نمی‌توانید روی هر کالایی دست بگذارید و از آن برای موتور ماشین خود استفاده کنید چرا که روغن موتور نیز مانند هر فراورده دیگری دارای ویژگی‌های مثبت و منفی بوده که با توجه به آن‌ها باید بهترین را برای خود انتخاب کنید.

موتورهای دیزلی الزامات بسیار متفاوتی با موتورهای بنزینی دارند بنابراین باید مطمئن شوید که از روغن موتور مناسب برای ماشین خود استفاده می‌کنید. مانند روغن‌موتورهای بنزینی، روغن مخصوص دیزل نیز دارای طیف وسیعی از رتبه‌بندی است در این مرحله سه نوع روغن مصنوعی، روغن معمولی و روغن هیدرولیک را به‌طور مفصل توضیح داده تا با ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید.

روغن مصنوعی

روغن‌های مصنوعی به‌صورت کاملاً مصنوعی و ماشینی ساخته می‌شوند و از روغن‌های پایه مصنوعی، مخلوط با مواد افزودنی تشکیل شده است. این به این معنی است که آن‌ها ازنظر شیمیایی بسیار پایدارتر هستند. اغلب اوقات آب‌گریزند و در برابر آب مقاومت بالایی دارند و می‌توانند زباله‌ها را به امولسیون تبدیل کنند همه این‌ها به این معنی است که آن‌ها بسیار کند و آهسته تجزیه می‌شوند. بنابراین فاصله زمانی تعویض برای روغن‌های مصنوعی طولانی‌تر است.

علاوه بر این قادر هستند تا موتور ماشین را کارآمدتر کرده و از هدر رفتن مقدار زیادی روغن جلوگیری کند. ازآنجایی‌که این نوع روغن‌ها کمتر مستعد خراب شدن هستند، آلودگی و کثیفی کمتری نیز در داخل موتور ایجاد می‌کند. انباشته شدن چنین کثیفی‌هایی زمانی اتفاق می‌افتد که روغن تجزیه‌شده و باقیمانده آن‌ها به لجن تبدیل شود. علت این امر نیز به دلیل یک نقص طراحی در برخی وسایل نقلیه است که به دلیل کوچک بودن ظرف روغن و دشواری در دفع گرما ایجاد می‌شود. با همه این‌ها روغن مصنوعی یک نقص دارد و قیمت بالای آن است. آن‌ها معمولاً دو برابر قیمت روغن معمولی هستند و گاهی اوقات این اختلاف به ۴ برابر نیز می‌رسد.

روغن معمولی

منظور از روغن معمولی این است که روغن، از روغن معدنی ساخته‌شده است بنابراین یک ماده طبیعی محسوب می‌شود. روغن موتور دیزلی نیز معمولاً از نفت خام ساخته می‌شود و این بدان معنی است که در مقایسه با روغن مصنوعی ازنظر مولکولی پایدارتر است.

روغن‌های معمولی زمانی که نو و تازه هستند می‌توانند کارایی روغن‌های مصنوعی را داشته و به همان صورت عمل کنند و حتی ممکن است متوجه تفاوت آن‌ها با یکدیگر نیز نشوید. اما باگذشت زمان آن‌ها با سرعت‌بالاتری تجزیه می‌شوند. به همین علت است که به تعویض مکرر نیاز دارند زیرا در روغن‌های معمولی از مواد افزودنی استفاده نمی‌کنند. این روغن آلودگی بیشتری تولید کرده و ویسکوزیته آن بسیار سریع‌تر تغییر می‌کند به همین دلیل نیز بسیار ارزان‌تر از روغن‌های مصنوعی هستند.

روغن هیبریدی

این نوع روغن ترکیبی از روغن مصنوعی و معمولی است. آن‌ها معمولاً از روغن‌های معدنی ساخته می‌شوند. افزودنی‌هایی نیز به آن‌ها اضافه می‌شود تا از مزایای روغن‌های مصنوعی نیز بهره‌مند شود. به همین دلیل طول عمر بیشتر، عملکرد بهتر و غیره از ویژگی‌های خوب آن محسوب می‌شود. بااین‌حال به دلیل این‌که ناخالصی‌های نفت خام هنوز در آن وجود دارد ازنظر شیمیایی پایدار نیست و به‌اندازه نفت مصنوعی دوام نخواهد داشت. روغن هیبریدی در میان بهترین روغن موتور دیزلی بسیار پرطرفدار است و کارایی روغن مصنوعی با قیمت بسیار پایین‌تر را در خود به همراه دارد.

بهترین روغن موتور برای کامیونت هیوندای

 بهترین روغن موتور خارجی برای موتورهای دیزلی

1. روغن مصنوعی دیزل SHELL ROTELLA T6 HEAVY DUTY

روغن موتور ماشین سنگین

Shell Rotella T6 احتمالاً بهترین و محبوب‌ترین روغن مصنوعی برای موتورهای دیزلی است. این روغن می‌تواند انواع مختلفی از شرایط رانندگی را تحمل کند و برای محافظت در دمای پایین و بالا خوب است. شل همچنین آن را به‌عنوان «روغن موتور دیزل سنگین» معرفی می‌کند، به این معنی که می‌توان از آن برای هر چیزی از ماشین‌های دیزلی کوچک گرفته تا کامیون‌های بزرگ استفاده کرد.

2. روغن موتور مصنوعی MOTUL 8100 X-CESS

بهترین روغن موتور دیزلی خارجی

Motul ادعا می‌کند که روغن موتور مصنوعی 8100 آن‌ها برای موتورهای دیزلی با جابجایی بالا و موتورهای بنزینی بسیار ایده‌آل است. بنابراین، اگر ماشین دیگری با موتور گازسوز دارید، می‌توانید از آن نیز استفاده کنید. آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند که این محصول محافظت عالی در برابر دوده دارد و مصرف سوخت بهتری را ارائه می‌دهد.

3. روغن موتور دیزلی سنگین مصنوعی LUCAS MAGNUM CJ-4

لوکاس یک تولیدکننده روغن موتور آمریکایی است و Magnum CJ-4 آن‌ها یکی دیگر از روغن‌موتورهای دیزلی سنگین است. آن‌ها ادعا می‌کنند که مگنوم مصرف روغن را کاهش می‌دهد، به این معنی که کمتر نیاز به پر کردن روغن ‌دارید.

لوکاس همچنین ادعا می‌کند که محصول آن‌ها سایش موتور را کاهش می‌دهد، در برابر اکسیداسیون و شکست حرارتی مقاومت می‌کند و می‌تواند فواصل تخلیه روغن را تا 30000 مایل افزایش دهد.

4. روغن موتور مصنوعی دیزل لیکومولی با فناوری پیشرفته

لیکومولی یک تولیدکننده محصولات خودرو در آلمان است. آن‌ها بسیاری از محصولات را از پاک‌کننده انژکتور، مایعات شستشوی موتور و روغن مصنوعی نیز می‌سازند. لیکومولی ادعا می‌کند روغن آن‌ها دارای SAPS پایینی (خاکستر سولفاته، فسفر و گوگرد) است که برای موتورهای دیزلی قدیمی بسیار عالی است. این محصول برای موتورهای دیزلی با پالایه‌های ذرات دیزلی (DPF) نیز عالی است.

5. روغن موتور مصنوعی TRUCK TURBO DIELEL 1 MOBIL 1

این محصول  در برابر شکست حرارتی و همچنین مقاومت در برابر رسوبات لجن با دمای پایین مقاومت استثنایی دارد. آن‌ها ادعا می‌کنند که هم برای سرعت‌بالا و هم برای شرایط رانندگی توقف و حرکت عالی است و برای موتورهای دیزلی با کارایی بالا عالی است.

بهترین روغن موتور ایرانی برای موتورهای دیزلی

روغن موتور دیزلی Castrol EDGE Turbo 5w-40

بهترین روغن موتور دیزلی ایرانی

این روغن موتور بیشترین حفاظت از موتور ماشین در برابر سایش را داشته و باعث کارایی هر چه بیشتر موتور می‌شود. این محصول عملکرد موتور را به حداکثر رسانده و تولید رسوبات را کاهش می‌دهد.

روغن موتور دیزلی SHELL ROTELLA T6 HEAVY DUTY

این روغن موتور در ایران نیز موجود بوده و می‌توانید از آن برای عملکرد بهتر ماشین خود استفاده کنیم. توضیحات کامل‌تر در بالا داده‌شده است.

فاکتور های مهم برای بهترین روغن موتور دیزلی

برای اینکه انتخابی بی‌نقص برای روغن موتور دیزلی خود داشته باشید باید به چند مورد توجه کنید. اولین عامل که برای هر شخصی بسیار مهم است قیمت آن است. شما باید با صرف هزینه‌های معقول یک روغن موتور دیزلی که کارایی خوبی نیز دارد تهیه کنید.

دومین عامل مهم در انتخاب شما درجه ویسکوزیته است. این عامل باعث عملکرد بهتر موتور حتی در فشار بالا نیز می‌شود. همچنین یک روغن موتور خوب باید باعث پاک‌سازی موتور شما شده، از فرسایش و سایش جلوگیری کرده، با موتور شما سازگاری داشته و عملکرد موتور را بهبود ببخشد.

روغن موتور ماشین سنگین

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours