اتاق کامیونت و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید!

به گزارش کامیون نیوز – همان‌طور که در جریان هستید، حمل و نقل به یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صنایع امروزی تبدیل شده است. یک لحظه چشم‌هایتان را ببندید و دنیای بدون صنعت حمل و نقل را تصور کنید! چگونه می‌خواهید به فلان شهر در فلان استان که دست کم 500 کیلومتر از مکان فعلی‌تان فاصله دارد، بروید؟! این به کنار. چطور می‌خواهید به فلان کشور اروپایی سفر کرده و به خانواده‌تان که در آن جا مشغول زندگی هستند، سر بزنید؟! تکلیف حمل بارهای سنگین در مسیرهای شهری و بین شهری چه می‌شود؟!

چشم‌هایتان را باز کنید و خودتان را از این کابوس تلخ برهانید! تصور این مشکلات بشر را بر آن داشته است که نهایت تلاش خود را در راستای توسعه و بهبود شرایط ناوگان حمل و نقل به کار گرفته و برای حفظ سلامت کالاهایی که قصد جا به جایی آن‌ها را دارد، روش‌ها و ابزارهای مختلفی را به خدمت بگیرد. نمونه اش همین اتاق کامیونت که پیش‌تر از آن یاد کردیم!

حقیقتا اتاق حمل بار یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی است که مدت ها است پای آن به ناوگان حمل و نقل باز شده است. این اتاق که قابلیت استفاده بر روی انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین را دارا است، ابزاری مناسب برای حمل کالا در مسیرهای شهری و بین شهری محسوب می‌شود.

آشنایی با اتاق کامیونت، خصوصیات، کاربرد و نحوه ساخت آن

آشنایی با اتاق کامیونت

هر وسیله باربری برای این که قادر به جا به جایی بار باشد، نیازمند یک قسمت ویژه برای قرار دادن بار است. بی شک کامیونت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اتاق کامیونت اتاق حمل باری است که بر روی شاسی کامیونت تعبیه شده و این خودرو را به گزینه ای مناسب برای حمل کالاهای مختلف تبدیل نموده است. مشابه این اتاق را می توان در وانت ها، نیسان ها، کامیون ها و تریلی ها مشاهده کرد. با وجود اتاق کامیونت امکان جا به جایی شهری و بین شهری بارهای مختلف از مواد غذایی و پروتئینی گرفته تا مواد شیمیایی و بهداشتی و ماشین آلات و… میسر است. شاید با خودتان بگویید کالاهایی مثل مصالح و ماشین آلات و بارهایی از این قبیل به کنار. تکلیف بارهایی مثل مواد غذایی و پروتئینی که خطر فاسد شدن تهدیدشان می کند، چه می شود؟!

حق با شما است. امکان استفاده از اتاقی که در حمل بارهایی نظیر مصالح مورد استفاده قرار می گیرد، برای جا به جا نمودن بارهای فاسد شدنی میسر نیست. خوشبختانه این موضوع از چشم طراحان این اتاق ها پنهان نمانده و آن ها با طراحی اتاقک های سردخانه ای گامی مهم در جهت حمل و نقل صحیح این کالاها برداشته اند. اگر با خواندن این پاراگراف اتاق کامیونت را در ذهنتان به دو نوع ساده و یخچالی تقسیم کردید، باید خدمتتان عرض کنیم که اشتباه می کنید. ماجرا خیلی پیچیده تر و این اتاق ها خیلی متنوع تر از این حرف ها هستند! بیایید نخست به بحث درباره خصوصیات و کاربرد اتاق کامیونت و نحوه ساخت آن پرداخته و پس از آن به سراغ معرفی انواع این اتاق ها برویم.

خصوصیات

خصوصیات اتاق کامیونت

از جمله مهم ترین خصوصیات اتاق کامیونت می توان موارد زیر را برشمرد:

  • وزن کم
  • استحکام زیاد
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • عایق سرما و گرما
  • ایمنی کافی در برابر عواملی همچون عوامل طبیعی، فشار و سنگینی

کاربرد

اتاق حمل بار کامیونت

کاربرد اتاق کامیونت با در نظر گرفتن حوزه کاری راننده متفاوت است. برای مثال اتاق کامیونت راننده ای که در حوزه پخش مواد غذایی، مواد پروتئینی، مواد لبنی، بستنی و… فعالیت می کند، باید از نوع یخچالی باشد. چرا که این مواد برای سالم ماندن در حین جا به جایی نیازمند شرایط و دمایی خاص هستند که تنها اتاق های یخچالی قادر به تأمین آن می باشند.

گاهی اتاق کامیونت در راستای حمل و نقل حیوانات زنده ای همچون جوجه و مرغ مورد استفاده قرار می گیرد. برخی های دیگر مخصوص انتقال نوشیدنی های مختلفی همچون نوشابه و دوغ و دلستر و…. و گروهی دیگر گزینه ای مناسب برای حمل ماشین آلات و دستگاه های صنعتی هستند.

با توجه به آنچه تا بدین جا گفته شد، کاربرد اتاق کامیونت را می توان به صورت زیر لیست کرد:

  • جا به جایی مواد غذایی مختلف
  • جا به جایی نوشیدنی های گوناگون
  • جا به جایی حیوانات زنده
  • جا به جایی اثاثیه منزل
  • جا به جایی انواع مواد شیمیایی
  • جا به جایی تیرآهن و صنایع فلزی مختلف
  • جا به جایی ماشین آلات و دستگاه های صنعتی

نحوه ساخت

اتاقک حمل بار

اتاق کامیونت باید در عین سبک بودن از مقاومت قابل توجهی برخوردار باشد. ساخت این اتاق ها باید به گونه ای صورت بپذیرد که بتوانند شرایط و محیطی خاص را با در نظر گرفتن نوع کالایی که توسط آن ها جا به جا می شود، در داخل خود ایجاد نمایند.

به عنوان یک مثال واضح اتاق کامیونت یخچالی را که به منظور حمل و نقل و جا به جایی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، در نظر بگیرید. در ساخت این اتاق ها از ساندویچ پانل استفاده می شود. می دانید چرا؟

چون فضای داخلی اتاق حمل بار مواد غذایی باید ایزوله بوده و عایق صدا و عاری از هر نوع آلودگی باشد. استفاده از ساندویچ پانل پلی اورتان که علاوه بر سبکی، بسیار مقاوم بوده و عایق مناسب دما محسوب می شود، در ساخت این اتاق ها بسیار متداول می باشد. اتاق حمل بار نوشیدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این دسته از اتاق ها باید بسیار سبک و در عین حال مقاوم باشند. می پرسید چرا؟

چون کالاهایی نظیر نوشیدنی های مختلف به خودی خود دارای وزنی سنگین هستند. بالا بودن وزن بار مانع از زدن بار زیاد شده و مصرف سوخت کامیونت را تا حد چشمگیری افزایش می دهد. حالا وزن اتاق را هم به این وزن بیفزایید!

حتما با خواندن مثال های فوق الذکر متوجه شده اید که پروسه طراحی و ساخت اتاق کامیونت تا حد زیادی تابع کالاهایی است که قرار است جا به جا کند! حال که اتاق کامیونت را شناختیم و با کاربرد و نحوه ساخت آن آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به معرفی انواع اتاق کامیونت بپردازیم. آماده اید؟

معرفی انواع اتاق کامیونت

انواع اتاق کامیونت

اتاق کامیونت را باتوجه به کاربری آن در انواع و مدل های مختلفی طراحی و تولید می کنند. هرچه جلوتر می رویم، شاهد افزایش تنوع کالاهای مصرفی هستیم. این موضوع تاثیر به سزایی در پیدایش انواع مختلف اتاق حمل بار کامیونت دارد. پرکاربردترین انواع این اتاق ها عبارتند از:

  • اتاق حمل بار یخچالی
  • اتاق حمل بار نوشیدنی
  • اتاق حمل بار چادری
  • اتاق حمل بار چوبی
  • اتاق حمل بار فلزی
  • اتاق حمل بار مسقف فلزی
  • اتاق حمل بار مشبک فلزی
  • اتاق حمل بار چوبی فلزی
  • اتاق حمل جوجه
  • اتاق حمل مواد شیمیایی

راهنمای خرید اتاق کامیونت

راهنمای خرید اتاق کامیونت

کاربری اتاق یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در زمان خرید اتاق کامیونت مد نظر قرار دهید. نخست مشخص کنید که قرار است چه باری را جا به جا کنید. مواد غذایی یا نوشیدنی؟ جوجه و حیوانات زنده یا مواد شیمیایی؟

به این نکته مهم توجه داشته باشید که امکان استفاده از اتاق های حمل بار به جای یکدیگر میسر نمی باشد. یعنی شما نمی توانید اتاق حمل بار یخچالی را به جای اتاق حمل بار مخصوص نوشیدنی مورد استفاده قرار دهید. پس پیش از اقدام به خرید این اتاق ها نخست نوع کاربری مورد نظرتان را مشخص کنید.

اندازه اتاق کامیونت نکته دیگری است که توجه ویژه به آن در زمان خرید اتاق بسیار حائز اهمیت است. اگرچه توصیه اکید ما استفاده از اتاق هایی با ابعاد استاندارد است، اما اگر به  دلایل مختلف ناچار به افزایش ابعاد هستید، فکر افزایش اندازه از قسمت عرضی اتاق را از سرتان بیرون کنید. این کار علاوه بر این که ظاهر خودرو را به شدت نامناسب و زشت می کند، می تواند حادثه ساز واقع شده و شما را به دردسر بیندازد.

وزن اتاق کامیونت یکی دیگر از اصلی ترین نکاتی است که باید در زمان خرید مورد توجه قرار دهید. سبکی وزن این اتاق ها بسیار حائز اهمیت تر از چیزی است که فکرش را می کنید. البته این که بخواهید کیفیت این اتاق ها را فدای سبکی آن ها کنید، اشتباه محض است. اما حتما در زمان خرید بر سبکی و مقاوم بودن این محصولات تاکید ویژه داشته باشید.

همان طور که در جریان هستید، اکثر فشار بار بر روی کف اتاق کامیونت اعمال شده و دیواره ها سهم چندانی از فشار اعمال شده از سوی بار ندارند. از همین رو کف اتاق خریداری شده باید به گونه ای باشد که توانایی تحمل فشار وارده را داشته باشد.

قیمت اتاق کامیونت

قیمت اتاق کامیونت

اگر از قیمت اتاق کامیونت می پرسید، باید خدمتتان عارض شویم که قیمت این اتاق ها تابع عوامل متعدد و متنوعی است. از جمله مهم ترین این عوامل می توان به کاربری، ابعاد، نوع مصالح به کار گرفته شده در ساخت و تجهیزات اضافی نصب شده بر روی آن ها اشاره کرد.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours