عمر مفید لاستیک کامیون چقدر است؟

به گزارش کامیون نیوز – یکی از اجزای اصلی و بسیارکاربردی این ماشین‌ها لاستیک است. در واقع بدون وجود لاستیک مناسب، نه تنها کامیون بلکه هیچ خودروی دیگری قادر به جابه جایی بار یا مسافر نیست. امروزه همزمان با تغییرات اقتصادی، قیمت انواع لوازم و تجهیزات از جمله لاستیک ماشین سنگین نیز مانند تمام کالاهای دیگر رشد چشم‌گیری داشته است. از این‌رو باید با انجام دستورالعمل‌های خاصی عمر مفید لاستیک کامیون را افزایش داد.

از سوی دیگر پر مصرف‌ترین لاستیک‌ها در ایران مربوط به سایز 12 تا 24 است که برای انواع کامیون و ماشین‌های سنگین کاربرد دارد. در واقع لاستیک‌های کامیون و اتوبوس‌های مسافربری به علت طی کردن مسافت زیاد درون شهر و برون شهر، بیشترین میزان مصرف لاستیک در بین سایر خودروها را به خود اختصاص می‌دهند.

حالا در بازار افزایش یا کاهش قیمت لاستیک را بر حسب قیمت تایر 12/24 می‌سنجند. لازم به ذکر است که کامیون‌ها، کشنده‌ها، تریلرها و سایر ماشین‌های سنگین از لاستیک با سایز‌های مختلف دیگر نیز استفاده می‌کنند.

میزان باد لاستیک ماشین سنگین

عمر مفید لاستیک کامیون چقدر است؟

عمر مفید لاستیک کامیون به نحوه رانندگی افراد مانند ترمز ناگهانی، عبور از روی چاله چوله‌های آسفالت، همچنین شرایط آب و هوایی مختلف، جاده‌های خیس و یا رانندگی در جاده‌های خاکی بستگی دارد.

از سوی دیگر برخی موارد هم موجب افزایش طول عمر مفید لاستیک کامیون می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • چک و بررسی کردن مداوم لاستیک
  • قرارندادن تایر در معرض نور خورشید (نورآفتاب باعث افزایش دمای لاستیک تا 70 درجه شده و موجب ساییده شدن لاستیک می‌شود.)
  • رانندگی با سرعت زیاد که موجب کاهش عمر مفید لاستیک کامیون می‌شود.
  • تنظیم جلوبندی ماشین
  • چک کردن هفتگی باد لاستیک
  • نصب لاستیک توسط افراد‌ حرفه‌ای و ماهر
  • سایز تایر و رینگ متناسب با یکدیگر
  • عدم استفاده از از رینگ غیراستاندارد و نامعتبر
  • تمیز کردن لبه رینگ و طوقه قبل از نصب لاستیک
  • جلوگیری از ایجاد میزان فشار باد در لاستیک بیشتر از حد استاندارد
  • کاهش سرعت تا 5 کیلومتر در زمان دور زدن در پیچ‌ها، برای حفظ عملکرد لاستیک
  • خودداری از بار زدن بیش از توان ماشین برای جلوگیری از خراب شدن تایر
  • پخش وزن بار در همه جای کامیون (بار سنگین با حجم کم در یک قسمت کامیون قرار بگیرد، فشار زیاد بر روی لاستیک همان سمت وارد شده و سایر تایر‌ها بدون فشار حرکت می‌کنند. در نتیجه موجب کاهش عمر مفید لاستیک کامیون می‌شود.)
  • اندازه‌گیری میزان باد لاستیک کامیون قبل از حضور در جاده
  • جابجایی لاستیک‌های عقب و جلو هر 12 هزار تا 15 هزار برای سایش یک اندازه
  • تعویض لاستیک کامیون در صورت مشاهده هر نوع ساییدگی آج
تعویض لاستیک کامیون

چه عواملی در افزایش عمر مفید لاستیک کامیون تاثیر دارد؟

برای اینکه عمر لاستیک کامیون را افزایش دهید، توجه به چند نکته ضروری است که عبارتند از:

میزان باد لاستیک ماشین سنگین

میزان باد لاستیک ماشین سنگین تاثیر بسیار زیادی بر روی عمر مفید و میزان ساییدگی‌ آن دارد. به این صورت که با افزایش دما و گرمتر شدن هوا،‌ برای جلوگیری از آسیب احتمالی،‌ باید باد لاستیک را کم کرد.

اگر بار ماشین سنگین زیاد بود، حتما برای افزایش عمر مفید لاستیک کامیون باد لاستیک را زیاد کنید حتی اگر به نظر می‌رسد فشار بالا است. همچنین حتما به فشار استانداردی که توسط کارخانه توصیه شده است، توجه نمایید.

عمر لاستیک ایرانی و خارجی

جدول تنظیم باد لاستیک کامیون

دارندگان تمام وسایل نقلیه از جمله کامیون داران باید به جدول تنظیم باد لاستیک کامیون دقت کنند. عدم توجه به این جدول ممکن است باعث افزایش یا کاهش میزان‌ باد لاستیک شود. این نامیزان بودن،‌ موجب حرکت نامناسب لاستیک‌ها و نهایتا منجر به تصادف خواهد شد. بهتر است به طور میانگین هر دو هفته یک بار باد لاستیک کامیون را تنظیم کنید.

در تعمیرگاه‌ها برای تنظیم باد تایرها از دستگاه فشارسنج استفاده می‌کنند. میزان باد لاستیک ماشین سنگین‌ ، هنگام ترمز و شتاب گرفتن ماشین، از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین‌ وزن ماشین و مقدار بار موجود درآن، میزان باد تایر را تعیین می‌کند.

معایب افزایش فشار باد‌ لاستیک ماشین سنگین

  • کم شدن قابلیت و توانایی تایر
  • کم شدن ثبات و پایداری لاستیک
  • ایجاد عدم امنیت مخصوصا در پیچ جاده
  • نامناسب برای شرایط آب و هوایی غیر معمول
  • ایجاد ساییدگی غیر طبیعی در بخش میانی تایر
  • نازک شدن قسمت بیرونی و هم سطح لاستیک با تایر
شاخص تعویض لاستیک

معایب کاهش فشار باد لاستیک ماشین سنگین

  • افزایش میزان مصرف سوخت ماشین
  • ساییدگی در قسمت آج لاستیک
  • افزایش حرارت و ایجاد حالت مواج در سرعت بالا
  • خراب شدن رینگ و حلقه‌ داخل لاستیک
  • کشش فرمان برای حرکت به یک سو
میزان باد لاستیک ماشین سنگین

تعویض لاستیک کامیون

تعویض لاستیک کامیون و ماشین‌های سنگین به دو روش است:

دستی

    •  در روش دستی طوقه لاستیک و لبه را با آب و صابون یا گریس گیاهی تمیز می‌کنند. سپس از گیره مخصوص برای تعویض لاستیک کمک می‌گیرند. در این روش ممکن است رینگ لاستیک آسیب ببیند.

ماشینی

    در روش ماشینی دستگاه‌های تمام اتوماتیکی وجود دارند که می‌توانند لاستیک کامیون و انواع ماشین سنگین را تا عرض 78 سانتی متر تعویض کنند. این دستگاه‌ها مجهز به موتورالکتروهیدرولیک و سینی دوار هیدرولیک هستند.

شاخص تعویض لاستیک

برای آگاهی از زمان تعویض لاستیک می‌توانید هر هفته دست خود را به آرامی روی سطح تایر حرکت دهید. اگر متوجه هر گونه، بریدگی، ترک، برآمدگی شدید و یا آسیب جدی شدید باید فورا لاستیک را تعویض نمایید.

تعویض تایر ماشین سنگین

آگاهی از موارد زیر نیز شاخص تعویض لاستیک را نشان می‌دهند:

عمق آج لاستیک

عمق آج لاستیک کمتر از 1.6 نباید باشد. در هنگام تردد در جاده‌های بارانی این عمق باید دو برابر در نظر گرفته شود.

نوار شاخص آج

در بیشتر لاستیک‌ها نوار تعبیه شده است. این نوار تا زمانی که لاستیک‌ها تازه هستند پیدا نیست، اما بعد از کهنه شدن تایر نمایان شده و لاستیک باید تعویض شود.

تشخیص ساییدگی لاستیک ماشین سنگین

برآمدگی روی لاستیک

وجود هرگونه برآمدگی روی سطح لاستیک نشان دهنده فرسودگی آن است. همچنین برآمدگی در یک نقطه ضعیف بودن لاستیک و احتمال ترکیدن ناگهانی آن را بیشتر می‌کند.

لرزش شدید خودرو

اگرچه عوامل دیگری در لرزش خودرو دخیل هستند، اما فرسودگی و کهنه بودن لاستیک‌ها نیز موجب لرزش کامیون‌ها می‌شود.

ترک، خراش و بریدگی کنار لاستیک

مشاهده هر گونه خراش و بریدگی در لاستیک دلیل مناسبی برای تعویض آن است. و امکان پنچر شدن مداوم لاستیک را بالا می‌برد.

هنگام خرید لاستیک برای خودرو سواری و یا باربری به مشخصات آن دقت کنید و حتما سایز مناسب را انتخاب نمایید.

در کامیون‌ها کدلاستیک با st شروع می‌شود. همچنین عرض تایر، ابعاد دیواره لاستیک، شعاع تایر، نسبت قطر لبه رینگ(اینچ)، سرعت لاستیک، مقدار بار مناسب برای کدام فصل(m+s مناسب برای تمام فصول ، بر روی تمام لاستیک‌ها نوشته شده) که براساس آن می‌توانید لاستیک مناسب را خریداری نمایید.

عمر مفید لاستیک ایرانی و خارجی

عمر مفید لاستیک ایرانی و خارجی

تنها قسمتی از خودرو که با زمین در ارتباط بوده، تاثیر زیادی بر رانندگی داشته و وزن خودرو را تحمل می‌کند لاستیک آن است. در نتیجه انتخاب صحیح و درست آن تاثیر غیر قابل انکاری بر روی رانندگی شما دارد.

اگر قصد خرید لاستیک دارید و‌ برای ایرانی و خارجی بودن آن تصمیم نگرفته‌اید خوب است بدانید که عمر مفید لاستیک ایرانی و خارجی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر است.

لاستیک‌های ایرانی، ژاپنی و کره‌ای از نظر کیفیت در یک محدوده هستند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید ابتدا بر اساس بودجه و سپس بر حسب سلیقه تصمیم بگیرید. اما اگر قصد خرید لاستیک چینی دارید، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. زیرا این لاستیک‌ها در برابر بندهای ایرانی هیچگونه کیفیتی ندارند.

همان‎طور که گفتیم عمرلاستیک‌ها معمولا 3 سال است. اما از آنجایی که ماشین‌های سنگین به نسبت سایر خودروها زمان بیشتری را در جاده صرف می‌کنند، ممکن است زودتر از سه سال نیاز به تعویض لاستیک داشته باشد.

عمر مفید لاستیک در انبار

خوب است بدانید که در کنار تایر ماشین، تاریخ تولید آن نوشته شده است. برای افزایش طول عمر مفید لاستیک کامیون سعی کنید تاریخ تولید با تاریخ خرید شما به هم نزدیک باشند. از آنجایی که لاستیک‌های خارجی هنگام حمل و نقل و رسیدن به بازار ایران مستلزم صرف زمان زیادی هستند. احتمال دارد فاصله بین تاریخ تولید لاستیک و تاریخ خرید بیشتر شود. در نتیجه بهتر است برندهای ایرانی را انتخاب کنید. بارز، کویر تایر، یزد تایر، دنا، ایران تایرو… از جمله برندهای خوب ایرانی هستند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours