سهمیه گازوییل کامیون و ناوگان دیزلی در 1401

به گزارش کامیون نیوز؛ داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در نشست هم‌اندیشی مدیران پایانه‌های مرزی کشور در مشهد گفت که جدول قواعد تخصیص سوخت به رانندگان کامیون و حمل و نقل عمومی جاده‌ای مربوط به هشت سال پیش است و باید به‌روزرسانی شود‌. جلساتی با وزارت نفت تشکیل شده و مقرر شد تا شرکت نفت، موضوع فواید تخصیص سوخت به ناوگان که موجب نارضایتی رانندگان کامیون شده را کار کند تا مشکل این قشر جهادگر برطرف شود.  وی ضمن قدردانی از زحمات رانندگان کامیون‌ها افزود فعلا قرار شده تا «تنخواه سوخت» برای رانندگان این حوزه مشخص شود و در اختیارشان قرار گیرد تا مشکل آن‌ها رفع شود. البته پس از انجام بررسی‌های کارشناسی جدول قواعد تعیین سوخت ناوگان بازنگری شده که جدول جدید سوخت اعلام خواهد شد. 

جواد هدایتی، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بیان کرد در حال حاضر تردد متوسط روزانه از 25 مرز کشور به بیش از 90 هزار دستگاه کامیون رسیده است که اکنون نرخ متوسط تردد کامیون‌ از مرزهای کشور فراتر از دوران قبل از کرونا است. همچنان این ترددها در حال افزایش است و آخرین آمار ثبت‌شده نیز در این مرزها نشان‌دهنده ثبت تردد حدود یک میلیون و 500 هزار تردد سالانه از 25 پایانه مرزی کشور است. از 32 مرز زمینی مصوب دولت، هم‌اکنون 25 مرز فعال در کشور وجود دارد و هفت مرز نیز به‌صورت غیرفعال است. 

بر اساس گفته‌های وی، از سال 1375 تا به امروز برای فعالیت و بهره‌برداری از این پایانه‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی و عملیاتی آن‌ها هزینه‌های بسیاری شده که بر اساس برآورد ارزش امروز آن می‌توان گفت که بیش از 6000 میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است. برای مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی، اقداماتی چون درجه‌بندی و اولویت‌بندی پایانه‌های مرزی کشور صورت گرفت. در همین راستا، ساماندهی توقف و نوبت‌دهی به کامیون‌های مراجعه کننده به پایانه‌های مرزی و طرح ایجاد حریم حفاظتی در پایانه‌های مرزی ارائه شده است و همچنین ساماندهی و توسعه پایانه‌های مرزی مهمی همچون میلک، دوغارون، باشماق، آستارا و نوردوز آغاز و اجرایی شد. 

وی افزود خواب 50 هزار دستگاه کامیون در مرزها سالانه 70 میلیون یورو برای ما هزینه دارد که معادل ریالی این هزینه برابر با دو هزار و 500 میلیارد تومان است که معادل با ساخت و تجهیز هشت پایانه مرزی است. این خواب به افزایش قیمت کالای صادراتی، خواب کامیون و ازکارافتادگی حدود 2.5 ماهه ناوگان و توقف سرمایه در مرز منجر شده است. 

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours