قوی‌ترین کمپرسی ايران،کامیون ولوو اف‌ام‌ایکس۴۶۰ کمپرس

به گزارش کامیون نیوز – در‌این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی این کامیون بپردازیم.

اف ام ایکس۴۶۰

سری ایکس کامیون های ولوو از سال ۲۰۱۶ به هدف کاربرد در معابر معدنی و استفاده در کاربری های سنگین و فوق سنگین مسافت کوتاه تولید شدند.
مشخصه این سری کامیون های ولوو شاسی های دوبل ویژه ،فنربندی زیر سنگین ،دیفرانسیل های توپی طلا پنج پیم مناسب برای استفاده در کاربری های سنگین ، سور جلو فولادی مستحکم و همچنین کابین با سقف کوتاه بود.

اف ام ایکس۴۶۰
کامیون اف ام ایکس۴۶۰

در نمای ظاهری مشخصه کامیون های ولوو اف ام ایکس چلو پنجره متفاوت با دیگر کامیون ها ،خط زرد روی ابرو و توری های چراغ زرد این کامیون است.
کامیون های اف ام ایکس برای استفاده در معادن و پیمایش مسیر های کوتاه با بار سنگین تولید شدند و از خانواده اف ام کمپانی ولوو بحساب می آیند ،در‌واقع ولوو برای جدا کردن دسته کامیون های کمپرس از کامیون های باری اف ام ،نسخه ایکس را تولید کرد.
کامیون های ایکس در اروپا نیز بیشتر به صورت کامیون کمپرسی شاسی مستقل تولید می‌شوند و خیلی اندک به صورت کشنده تولید می‌گردند.
در سری جدید کامیون های ولوو نیوفیس نیز نسخه نیوفیس ایکس تولید گردیده‌ است.
در ایران در ابتدا قیمت ولوو اف ام ایکس ۴۶۰ حدود ۱۲ میلیون از ولوو اف اچ۵۰۰ عادی کمتر بود .
حال که در سال ۱۴۰۲ هستیم با توجه به اینکه این کامیون ها تولید محدود داشته و به صورت اندک در بازار حضور دارند قیمت بسیار بالایی را دارا هستند ،معمولا قیمت اف ام ایکس مدل ۹۷ با کارکرد ۳۰۰ هزار تا حدود ۸.۵۰۰تا ۹۰۰۰میلیارد است.

Volvo fmx
Volvo fmx

مشخصات فنی اف ام ایکس۴۶۰

مشخصات فنی کامیون اف ام ایکس ۴۶۰ با کامیون اف ام۴۶۰ باری مشابه است بجز اینکه در کامیون اف ام ایکس طول شاسی متفاوت ،شاسی دو لایه شده و کابین نیز نسبت به اف ام ۴۶۰ باری کابین بدون جای خواب را داراست.

کابین ولوو اف ام ایکس
کابین ولوو اف ام ایکس از نوع کابین نسل چهارم کامیون های ولوو بدون جوای خواب است.
در این کابین طراحی داشبورد مشابه با اف ام ۴۶۰ عادی است.
صندلی راننده و شاگرد نیز بادی است.

دیفرانسیل توپی طلا
دیفرانسیل توپی طلا

موتور اف ام۴۶۰
موتور سیزده لیتری شش سیلندر dc13cb که مشابه با موتور ولوو اف اچ۵۰۰ است با این تفاوت که در‌این موتور بر اساس تغییراتی که در زمینه مصرف سوخت و برنامه ها انجام گردیده کامیون حدود ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.
استاندارد الایندگی موتور اف ام ایکس یورو پنج مجهز به سیستم ای ای وی است.

گیربکس
گیربکس کامیون اف ام ایکس از نوع ایشیفت دوازده سرعته اتوماتیک است.

اوزان و تعلیق
مجموع وزن ناخالص کامیون اف ام ایکس ۲۶تن و وزن خالص آن حدود ۱۰ تن است اما با توجه به کاربری هایی که این کامیون استفاده می‌شود تا ۴۰یا۵۰ تن نیز می‌تواند بارگیری داشته باشداما از درون کارت مجاز نیست.
تعلیق هر سه محور از نوع فنر شمش ۸ لایه بسیار مستحکم است.
دیفرانسیل ها از نوع توپی طلا پنج پیم هستند

اف ام۴۶۰

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours