معرفی کامیون آیفا | بررسی و مشخصات فنی

به گزارش کامیون نیوز – حتی در دوران جنگ ایران و عراق هم نمونه ای از این کامیون برای کمک رسانی بود. کامیون آیفا  در آلمان مخصوصاً آلمان شرقی طرفداران خیلی زیادی داشت. نخستین بار سال ۱۹۶۵ اولین  کامیون آیفا  طراحی و تولید شد. این کامیون ها برای امور نظامی، حمل اسلحه و سرباز و بعدها برای انجام امور مختلف شهرداری مورد استفاده قرار می گرفتند. کامیون آیفا  جزو قدیمی ترین خودروهای باری دنیا می باشد.

برای اولین باری که کامیون آیفا ساخته شد موتوری با مقدار قدرت تقریباً ۱۱۰ اسب بخار برای آن استفاده شده بود. بعد از مدتی قدرت آن را تا ۱۲۵ افزایش دادند. در آن زمان ۴۰ کشور دنیا  از این کامیون استقبال کردند. در جنگ ایران و عراق از این کامیون  برای حمل کردن سلاح و ابزار آلات و آذوقه استفاده می کردند.  کشنده آیفا  تقریباً حدود 25 سال تولید و عرضه شد. تعداد 571800 نسخه از آن ساخته و وارد بازار کردند. به همین خاطر لقب اسطوره صنعت تولید خودرو GDR را گرفت. بازار فروش کامیون های آیفا  فقط آلمان شرقی نبود‌. در تمام کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی فروش بسیار قوی و گسترده ای داشت. شوروی هم از خریداران اصلی کامیون آیفا  بود.

مشخصات فنی کامیون آیفا

مشخصات فنی کامیون آیفا

این کشنده، موتوری ۴ سیلندری دارد. حداکثر قدرت موتور کامیون آیفا  ۱۲۵ اسب بخار و در حد ۲۲۰۰ دور گردش است. جعبه دنده این کشنده شش دنده ای می باشد و برای افزایش سرعت خود می تواند از دنده ها کمک بگیرد. کامیون دارای وزنی حدود ۵ تن می باشد و قابلیت جا به جایی ۵ تن بار نیز دارد. کامیون آیفا  از لحاظ حمل بار جزو کامیون های معمولی می باشد. موتور کامیون در جلو و دیفرانسیل آن در عقب قرار داده شده است. سیستم متحرک این خودرو چهار چرخ متحرک می باشد با قابلیت تعویض. کامیون آیفا  خودرویی سه محوره همراه با محرک چرخ عقب (6×4) و همچنین محرک چرخ جلو قابل تغییر (6×6) است.

موتور کامیون آیفا  مدلEMAW 6-20   و دارای گیربکس پنج سرعته دستی نیز می باشد. فاصله بین دو محور 3800+1250 میلی متر است. این کشنده دیفرانسیل مرکزی ندارد. یعنی با روشن شدن دیفرانسیل جلو مقداری از گشتاور به محورهای جلو و عقب فرستاده می شود. کامیون آیفا  دارای موتور دیزلی با گشتاور حداکثر ۴۶۰ نیوتن در متر می باشد. سوخت این کشنده دیزلی می باشد. کلاچ این مدل کامیون خشک و دو دیسکی و ظرفیت مخزن سوخت آن  ۱۵۰ لیتر است. حداکثر سرعتی که این ماشین حرکت می کند ۷۲ کیلومتر بر ساعت می باشد. ژنراتور آن  ۱۲ ولت است.

مشخصات ظاهری

کامیون آیفا  دارای طول و عرض ۶ متر و ۲٫۵ نیم متر است. از لحاظ ساختار، کاپوت کامیون آیفا  بلند می باشد. کابین کامیون آیفا  در شکل های مختلفی مثل: کابین بسته، کابین با سقف نرم و همچنین کابین با شیشه تاشو طراحی و ساخته شده است . این کشنده در رنگ های مختلفی تولید و عرضه شده است. رنگهایی مثل: فیروزه ای، سفید، نارنجی و خاکستری دارد. ساختار این نوع کامیون  در هر بار تولید تغییر داده میشد. در واقع با توجه به کاربردی که برای آن در نظر می گرفتند شکل ظاهری آن را هم تغییر می دادند.

 

ویژگی های کلی کامیون آیفا

ویژگی های کلی کامیون آیفا  

موتور این کشنده برای زمانهای طولانی مدت و فعالیتهای سخت ساخته و تضمین شده است. کامیون آیفا  برای رانندگان در جاده های کوهستانی و پر پیچ و خم بسیار مناسب می باشد. موتور قوی برای این مسیرهای سخت مناسب است. این کامیون  به خاطر موتور خوب دارای ماندگاری زیادی می باشد. با گذشت همه این سالها هنوز هم بعضی از کامیون های آیفا وجود دارند که مشکلی ندارند. کامیون آیفا  کاربرد های زیادی داشته است. در بعضی مواقع به عنوان جرثقیل، به عنوان حامل تانکر، توپ آب و ماشین آتش نشانی به کار گرفته شده است. این کشنده با مدل های کامیون جعبه دار، کامیون کمپرسی و کامیون برزنتی تولید شده که این مدلها بیشتر برای حمل مواد غذایی استفاده می شدند.

متقاضیان کامیون آیفا

متقاضیان کامیون آیفا  

در گذشته متقاضیان کامیون آیفا   پلیس و ارتش ملی خلق بودند. چون آن موقع این کامیون بسیار وسیله مناسبی برای جابجا کردن وسایل جنگی و اسلحه و وسایل دیگر بود. بعدها آتش نشانی ها از کامیون آیفا  به عنوان ماشین آتش نشانی همراه با کابین خدمه استفاده کردند. برای تعاونی های کشاورزی به عنوان حامل تانکر آب کاربرد داشته است. در زمان جنگ چه در آلمان و چه در ایران این کامیون جزو ماشین هایی بود که بیشترین کارایی را داشت. در زمان جنگ آلمان شرقی این خودرو خیلی متقاضی داشت ولی با توافق صلح آمیز آنها، رونق خود را از دست داد.

 

خرید و مشاوره

برای خرید خودرو باید با متخصص آن تماس گرفت. هر خودرویی که تصمیم به خرید آن داشته باشید می توانید در سایت فرهان دیزل اطلاعاتی درباره آن مشاهده کنید. حتی درباره کامیون آیفا  که دیگر الان کاربردی ندارد و یک ماشین بسیار قدیمی است هم مقاله هایی در سایت فرهان دیزل موجود می باشد. برای خرید باید به مکان های معتبر و بنگاه‌های خرید و فروش خوش سابقه مراجعه کرد. اگر تمایل به خرید خودرو داشته باشید شرکت فرهان دیزل هم یکی از مراکز معتبر فروش خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین در تمام ایران می باشد. این شرکت همراه با فروش خودرو، تسهیلاتی هم به خریداران ارائه می دهد تا راحت تر بتوانند خودروی مورد علاقه خود را تهیه کنند.

کامیون آیفا  خیلی قدیمی می باشد ولی در زمان خود ماشین بی نظیری بوده است. الان هم در بعضی کشورها از کامیون های آیفا به عنوان خودروی کلاسیک، یاد می کنند و در بعضی مناطق برای آنها چیزی شبیه به موزه درست کرده‌اند. کامیون هایی که تازه ساخته می شوند در واقع انواع تصحیح شده مدلهای قدیمی همین کامیون  می باشند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours