بررسی کامیون داف وارداتی یوروشش،مزایا‌و‌معايب کامیون‌داف

به گزارش کامیون نیوز – این نسل از کامیون داف در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد که در ابتدا موتور های سیزده لیتری ۴۶۰ و یا ۵۱۰ اسب بخاری را دارا بودند.

از مدل ۲۰۱۷ به بعد کامیون های داف تغییر کردند و موتور هایشان به دو دسته ۴۸۰ و ۵۳۰ اسب بخاری تبدیل گردید.

مدل داف ۲۰۱۸ با ۲۰۱۷ از نظر ظاهری فقط تغییر در خط جلوپنجره را دارد و دیگر بخش هایشان دقیقا مشابه با یکدیگر است.

این نسل کامیون داف پر فروش ترین مدل کامیون داف در دنیا بوده است و در سال ۲۰۱۸ نیز نسخه فیس لیفت شدا آن کامیون برتر سال گردید.

این کامیون بدلیل قیمت بسیار مناسب ،موتور و گیربکس بسیار با دوام و مناسب ،کابین جادار با امکانات رفاهی خوب در اروپا نیز طرفداران خاص خود را دارد.

این نسل کامیون داف در دو نسخه داف سقف بلند و سقف کوتاه با موتور ۱۱ و یا ۱۳ لیتری تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

همان طور که میدانید برند کامیون داف متعلق به شرکت هلند است اما جالب است بدانید این شرکت زیر مجموعه شرکت پکار آمریکا است که موتور های این کامیون نیز از برند پکار آمریکا گرفته میشود.

گیربکس از برند زد اف اصلی است که در المان‌تولید می‌شود.

تولید کابین کامیون های داف در فنلاند انجام می‌گردد.

طراحی کابین کامیون های داف متعلق به مهندسان هلندی است و این کامیون معمولا در شعبه اصلی هلند سرهم بندی و تولید می‌گردد.

کامیون داف وارداتی به ایران

کامیون های داف از ابتدای واردات به کشور وارد می‌شوند که فقط کامیون های داف سری جدید با کابین سقف نرمال و سقف بلند با موتور های سیزده لیتری قابل سفارش هستند و موتور های یازده لیتری این کامیون به کشور وارد نشده است.

مزیت کامیون های داف قیمت بسیار مناسب آنان با توجه به کیفیت عالی این کامیون ها در بخش موتور و گیربکس است.

در واقع کابین بسیار عالی همراه با موتور و گیربکس با دوام با قیمتی که در مقایسه با دیگر برند ها کمتر و بسیار مناسب تر است اصلی ترین ارزش خرید کامیون وارداتی داف در ایران است.

بعنوان مثال قیمت داف یورو شش وارداتی ۵۳۰ با اینتاردر گیربکس حدود ۸۰ هزار یورو است که با این قیمت نمی‌توان هیچ کامیون رنو و یا کامیون ولوو نسل جدیدی را به کشور وارد کرد.

معایب کامیون داف یورو شش در ایران مربوط به خود کامیون نمی‌شود در واقع دو عیب بزرگ کامیون های داف در ایران دارند که شامل موارد زیر می‌شود.

مورد اول ضعف اصلی خدمات کامیون های داف در ایران است که‌ قطعات این کامیون ها در کشور به طور کامل موجود نیست و همان دسته از قطعاتی نیز که موجود است دارای قیمت بسیار بالایی را دارد.

این مورد باعث می‌شود کامیون داف برای استفاده شخصی مناسب باشد اما اگر قرار به استفاده به دست راننده جداگانه باشد شاید در صورت نگهداری نامناسب هزنیه های نگهداری بالایی را مالک پذیرا شود.

دیگر عیب کشنده داف وارداتی حساسیت بسیار بالای این کامیون ها به سوخت است.

به این شکل که سوخت ایران یورو سه و اخیرا در بعضی از مناطق یورو چهار است در حالی که سوخت مصرفی کامیون های داف یورو شش باید گازوئیل یورو شش باشد که این موضوع نیز چالش بسیار مهمی را برای کامیون های داف ایجاد کرده است که معمولا باعث می‌شود پس از مدت کمی کارکرد هزینه های نگهداری موتور بالا برود.

مشخصات فنی کامیون های داف

در این بخش به معرفی و بررسی مشخصات فنی کامیون های داف می‌پردازیم.

موتور کامیون داف

موتور کامیون های داف از برند پکار از نوع شش سیلندر سیزده لیتری به کشور وارد می‌شود.

این موتور ها فقط در دو نسخه ۴۸۰ و ۵۳۰ اسب بخاری به کشور وارد می‌شوند.

این موتور در نسخه ۴۸۰ اسب بخاری ۲۳۰۰ و در نسخه ۵۳۰ اسب بخاری ۲۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کنند.

این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو شش هستند و دارای ترمز موتور تک زمانه و در کامیون هایی که اینتاردر گیربکس را ندارند می‌توانند ترمز موتور سه زمانه را نیز دارا باشند که از طریق تاثیر بر روی شر سوپاپ ها فعالیت می‌کند.

گیربکس کامیون های داف

گیربکس کامیون های داف از نوع دوازده سرعته اتوماتیک زد اف اصلی المان است که در نسخه هایی که اینتاردر(ترمز گیربکس) پنج زمانه گیربکس را دارا هستند قیمت شان حدود ۳۰۰ میلیون بیشتر از کامیون های بدون اینتارور است.

تعلیق و سیستم ترمز کامیون داف

تعلیق دیفرانسیل کامیون های داف از نوع چهار بالن است و تعلیق اکسل جلو با توجه به سفارش مشتری می‌تواند بالن و یا فنر باشد.

تعلیق اتاق سوار برچهار بالن است.

سیستم ترمز کامیون از نوع دیسکی در هر چهار چرخ است .

کامیون های داف دارای ترمز موتور ،ترمز گیربکس،ترمز اضطراری،سیستم ترمز ABS و EBS نیز است.

وزن خالص کامیون های داف معمولا ۷.۵۰۰ کیلوگرم است و مجموع وزن ناخالص شان ۴۴ تن است.

امکانات و تجهیزات کامیون داف

ترمز اضطراری ،رادار خط خوان ،هشدار نقطه کور،مانیتور لمسی با قابلیت اتصال بلوتوث و نمایش دادن نویگیشن،یخچال و ماکروفر درون کابین،کولر و بخاری درجا،گرم کن و سرد کن صندلی،گرم کن و سرد کن آینه ها

البته این امکانات بر روی تمام کامیون های داف نصب نیستند و صرفا بر روی کامیون های تمام فول نصب می‌گردند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours