مزایا و معایب خرید کامیون بنز اکتروس نسل جدید وارداتی

به گزارش کامیون نیوز – بسیاری از طرفداران و علاقه مندان به کامیون نیز طرفدار برند بنز و مخصوصا کامیون اکتروس هستند و تمایل دارند کامیون بنز اکتروس را به کشور وارد کنند که در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب خرید کامیون بنز اکتروس وارداتی در ایران بپردازیم ، برای بررسی این موضوع ابتدا به تاریخچه حضور کامیون اکتروس در ایران می‌پردازیم.

تاریخچه حضور بنز اکتروس در ایران

سری اکتروس کامیون های بنز در طی هر سال رونمایی کامیون برتر سال اروپا گشته اند و در کل دنیا طرفداران و علاقه مندان خاص خودر را دارا هستند.

از سال ۱۳۸۳ نسل اول اکتروس در ایران توسط ایرانخودرو دیزل بعنوان نماینده انحصاری عرضه و خدمات کامیون های مرسدس بنز در ایران تولید و تعداد معدودی وارد شد و سپس از سال ۱۳۸۵ به بعد اکتروس تیپ دوم (نسل دوم ) به تعداد کمتری تولید و تعداد معدود تری نسبت به نسل یک نیز به کشور وارد شد که در هر دو حالت مسئولیت خدمات پس از فروش کامیون های بنز را ایرانخودرو دیزل بر عهده داشت.

تا سال ۹۳ دیگر هیچ کامیون اکتروس جدیدی به کشور وارد نشد تا اینکه در سری واردات دوره قبلی در سال های ۹۳ و ۹۴ تعدادی اکتروس نسل سوم توسط وارد کنندگان خصوصی به کشور وارد شد که دیگر این کامیون ها را ایرانخودرو دیزل (در واقع شرکت گواه مسئول خدمات پس از فروش ایرانخودرو دیزل)خدمات شان را قبول نکرد.

در آن سال ها تعداد انگشت شماری اکتروس نسل چهارم نیز به کشور وارد شد تا اینکه در سال ۱۳۹۹ با شروع واردات در ابتدا بیشتر از هر کامیون دیگری مرسدس بنز اکتروس نسل چهارم به کشور وارد شد که این کامیون ها را نیز ایرانخودرو دیزل و گواه اجازه ورود شان را ندادند و مسئولیت خدمات پس از فروش شان را بعهده نگرفتند.

این کامیون ها توسط شرکت تهران فاصله قرار بود ترخیص و پلاک گذاری شوند که به دلیل اختلافات ایرانخودرو دیزل بر سر واردات کامیون های اکتروس بعنوان نماینده رسمی کامیون های بنز ،کامیون های اکتروس جدید حدود دو سال در گمرکات خاک خوردند تا اینکه در اواسط سال ۱۴۰۱ اولین سری آنان پلاک و پلاک گذاری کامیون های اکتروس نیز شروع شد.

در سال ۱۴۰۱ تعدادی کامیون اکتروس نسل پنجم و اکتروس ال ۲۰۲۲ نیز به کشور وارد شده که تعدادی از آنان ترخیص نیز شده اند.

مزایا و معایب خرید کامیون اکتروس جدید

یکی از مزیت کامیون های اکتروس تنوع بالا در انتخاب کامیون بنز اکتروس است به نحوی که با توجه به تفاوت انواع سایز کابین ، موتور و سری کامیون مانند ۱۸۴۶.۱۸۴۸ و یا اکتروس ۱۸۵۱ می‌توان انتخاب مناسب بر اساس میزان بودجه را دارا بود ،برای درک این مورد لازم است بدانید با قیمت ۸۰ هزار یورو که ارزش یک داف ۲۰۲۰ است می‌توان اکتروس انتخاب کرد تا قیمت ۱۱۰ هزار یورو که ارزش یک ولوو فول آپشن ۲۰۲۰ است می‌توان اکتروس ۲۰۲۰ انتخاب نمود.

و یا اينکه بعنوان مثال میتوان با مبلغی که برای خرید کامیون ولوو اف اچ۵۰۰ مدل ۲۰۲۰ داده می‌شود ،یک کامیون اکتروس مدل ۲۰۲۰ با کارکرد کمتر و آپشن های بیشتری را در اروپا خریداری نمود.

مزیت دیگر کامیون های اکتروس کیفیت بسیار بالای تمام قطعات این کامیون است که خریداران کامیون اکتروس را از خرید کامیون بنز راحت می‌کند.

معایب خرید کامیون اکتروس در ایران

اصلی ترین چالش خریداران کامیون وارداتی بنز اکتروس نبود خدمات و قطعات کامیون های بنز نسل جدید است.

این ضعف خدمات به گونه ایی است که برای تامین مواردی مانند فیلتر ها و لوازم مصرفی که یکی از ساده ترین قطعات نیز هستند چالش و مشکل وجود دارد.

در قدیم لوازم اکتروس های یورو چهار مانند اکتروس نسل سه و چهارم را می‌شد از طریق کشور همسایه عراق به صورت استوک یا نو خریداری نمود اما حال چون اکتروس های یورو پنج و شش در عراق نیز وجود ندارند تامین لوازم کامیون اکتروس جدید یک چالش اساسی و مهم است.

در صورت تامین قطعات و لوازم کامیون های اکتروس از ترکیه قیمت این لوازم بسیار برای مصرف کنندگان گران تمام می‌شود .

موضوع چالش خدمات باعث شده است بازار خرید و فروش کامیون های اکتروس در ایران رونق انچنانی را نداشته باشد و خریداران و متقاضیان بیشتر پیل به خرید دیگر برند های اروپایی می‌کنند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours