دانستنی ها؛ مقایسه ون با مینی‌بوس

به گزارش کامیون نیوز – اولین نکته‌ای که درباره مقایسه ون با مینی‌بوس باید در نظر بگیریم تفاوت ظرفیتی ون با مینی‌بوس است. همان‌طور که می‌دانید معمولاً برای مسافرت رفتن‌های دسته‌جمعی نیاز است وسیله‌ای را انتخاب کنیم تا هم بتواند هزینه‌ها را کاهش دهد و هم تمام اعضای خانواده در کنار هم باشند. ازآنجایی‌که بسیاری از افراد ممکن است اطلاعات دقیقی درباره ون‌ها نداشته باشند، اولین انتخاب آن‌ها مینی‌بوس است. درست است که مینی‌بوس به‌صرفه‌تر است ولی راحتی نیز گزینه بسیار مهمی برای هر سفر است که باید آن را در نظر داشته باشید.

به‌طورکلی به خودرویی که ظرفیت آن از یک اتوبوس کمتر و از یک ون بیشتر است مینی‌بوس می‌گویند. ظرفیت مینی‌بوس‌ها معمولاً بین ۱۶ تا ۲۶ نفر است، اما ظرفیت ون‌ها ۱۱ تا ۱۷ نفر است؛ بنابراین اگر هنگام مسافرت رفتن، تعداد اعضای خانواده شما بالاتر از ۲۰ نفر است، مینی‌بوس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد در غیر این صورت می‌توانید از یک ون استفاده کنید.

ون اجاره کنیم یا مینی بوس؟

معمولاً  برای بیشتر افرادی که نمی‌دانند ون را انتخاب کنند یا مینی‌بوس، این سوال پیش می‌آید که ون اجاره کنیم یا مینی‌بوس؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت به‌طورکلی مینی‌بوس‌ها به دلیل کاربرد رفت‌وآمدی که دارند به‌راحتی ون‌های مسافربری نیستند به‌طوری‌که پس از چند ساعت مسافران خسته می‌شوند یا احساس کمردرد و گردن درد می‌کنند؛ بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که دوست ندارید پس از چند ساعت رانندگی خسته شوید، می‌توانید ون را انتخاب کنید.

اما اگر اندازه خودرو برای شما اهمیت بیشتری دارد می‌توانید مینی‌بوس را انتخاب کنید. نکته دیگر این است که مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها در جاده‌ها توسط پلیس‌ها بازرسی می‌شوند در حالی که با اجاره کردن یک ون شخصی، دیگر نیازی نیست که توسط پلیس‌راه بازرسی شوید زیرا اختیار خودرو کاملاً با شما است.

همچنین به دلیل اینکه وسایل نقلیه بزرگ‌تر مثل اتوبوس و مینی‌بوس نمی‌توانند از مسیرهای صعب‌العبور به راحتی عبور کنند بنابراین به اندازه ون‌ها طرفدار ندارند در نتیجه شما با اجاره کردن یک ون می‌توانید به راحتی به هر کجای ایران که دوست دارید سفر کنید. به‌طورکلی ون‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان از آن‌ها برای گردشگری، مسافرت یا هر چیز دیگری استفاده کرد و از لحاظ قیمت دسته‌بندی دارند.

چه مینی‌بوسی بخرم؟

شاید بعضی از افراد بخواهند برای خود مینی‌بوسی تهیه کنند و مدام این سوال را از خود می‌پرسند که چه مینی‌بوسی بخرم؟ بنابراین در ادامه می‌خواهیم به سوال این دسته از افراد پاسخ دهیم و بهترین و محبوب‌ترین مینی‌بوس‌هایی که در ایران وجود دارند را به ترتیب دسته‌بندی کرده‌ایم تا بتوانید به راحتی مینی‌بوس موردنظر خود را انتخاب کنید.

مینی‌بوس ولوو B9

ون اجاره کنیم یا مینی بوس

مینی‌بوس ولوو که از آن می‌توان در کارهای بین‌شهری نیز استفاده کرد بالاترین رتبه را از نظر کاربردی بودن دارد. این مینی‌بوس در بخش‌های داخلی و خارجی خود بدنه محکمی دارد که از نفوذ آب به درون مینی‌بوس جلوگیری می‌کند.

مینی‌بوس شیلر

تفاوت ظرفیت ون با مینی بوس

یکی از بهترین مینی‌بوس‌هایی که در حال حاضر در بازار ایران وجود دارد، مینی‌بوس‌های شرکت شیلر هستند و با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که دارند می‌توان گفت که این مینی‌بوس‌ها قدرتمند و بسیار کارآمد هستند. ازجمله ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به سیستم ترمز ضد قفل مجهز به کنترلگرهای الکترونیکی جهت تعادل در سطح لغزنده (ABS)، کولر، ساعت و دماسنج دیجیتالی، درب مسافر با مکانیزم برقی، فرمان هیدرولیکی و… اشاره کرد.

مینی‌بوس H350 هیوندای

چه مینی بوسی بخرم

شرکت هیوندای یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید خودروهایی مانند کامیون‌های سنگین، کامیون‌های نیمه سنگین و… است. این شرکت اخیراً اولین مینی‌بوس خود را تولید کرده است که H350 نام دارد. این مینی‌بوس توسط کارشناسان و مهندسان اروپایی طراحی‌شده و برای جابجایی مسافران در شرکت‌های گردشگری، هتل‌ها، سازمان‌ها و… کاربردی است.

مینی‌بوس H350 هیوندای ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن ۳۸ نیوتن متر است.  موتور این مینی بوس به سیستم الکترونیکی توربو شارژ مجهز است. همچنین این مینی‌بوس مجهز به سیستم ECO است که باعث می‌شود در هنگام توقف، خودرو به‌سرعت خاموش شود و در زمان حرکت در کسری از ثانیه به طور اتوماتیک دوباره روشن شود. از جمله تجهیزات و ویژگی‌های این مینی‌بوس می‌توان به شیشه بالابر برقی، جک بالابر، فرمان مولتی فانکشن، پله‌برقی کمکی و… اشاره کرد.

مینی‌بوس H1 هیوندای

مینی بوس H1 هیوندای

این مینی‌بوس می‌تواند برای خانواده‌ها بسیار مقرون به صرفه باشد زیرا یک مینی‌بوس بسیار بزرگ و جادار است که می‌تواند تعداد زیادی از افراد خانواده را به‌صورت گروهی به مسافرت ببرد. همچنین صندلی‌های این مینی‌بوس بسیار راحت هستند که آن را برای سفرهای طولانی بسیار کاربردی می‌کند. این مینی‌بوس ۱۷۳ اسب بخار قدرت دارد.

مینی‌بوس سحر پلاس

مینی بوس سحر پلاس

به تازگی گروه بهمن دیزل، از مینی‌بوس جدید خود به اسم ‌سحر پلاست رونمایی کرده است و آن را یک مینی‌بوس بسیار کاربردی برای حمل‌ونقل درون شهری معرفی کرد. این مینی‌بوس امکانات و تجهیزات زیادی دارد به طور مثال ۱۶ سوپاپ مجهز به توربو شارژ دارد و قدرت موتور آن ۱۶۰ اسب بخار است.

همچنین این مینی‌بوس یک سیستم تعلیق دو قسمتی در جلو و عقب دارد که مجهز به کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی است که می‌تواند از انتقال ضربه ناشی از جاده‌های ناهموار جلوگیری کند. از جمله مشخصات این مینی‌بوس می‌توان به راحتی در سوار و پیاده شدن، ساعت و دماسنج دیجیتالی، درب مسافر با مکانیزم بیرون بازشو، دوربین و سنسور دنده عقب، کولر و بخاری اشاره کرد.

سخن پایانی

درست است که در سال‌های اخیر به دلیل وجود ون‌ها، مینی‌بوس‌ها نقش کم‌رنگ‌تری داشته‌اند، اما نمی‌توان ظرفیت بالای آن‌ها را برای حمل و نقل بین شهری و یا مسافرت نادیده گرفت زیرا مینی‌بوس‌ها از نظر راحتی و آسایش و ظرفیت بدون شک از خودروهای سواری بهتر عمل می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت خریدن یا اجاره کردن آن‌ها می‌تواند برای شما بسیار سودآور باشد در حالی که معمولاً ون‌ها از نظر قیمتی کمی از مینی‌بوس‌ها بالاتر هستند. در این مقاله سعی کردیم، نکات مهمی درباره مقایسه ون با مینی‌بوس به شما بگوییم و انواع مختلفی از مینی‌بوس‌ها که هم‌اکنون در بازار ایران موجود هستند را به شما معرفی کنیم. پس از انجام تحقیقات لازم، می‌توانید هر کدام از آن‌ها را که به سلیقه و نیازهای شما نزدیک‌تر هستند را تهیه کنید.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours