دانستنی ها؛ فرق کامیون و تریلی

به گزارش کامیون نیوز – تریلی به معنای بارکش است و به کامیون‌های باربری بسیار بزرگ گفته می‌شود که می‌توانند حداکثر تا ۲۴ تن بار را حمل کنند. تریلی‌ها معمولاً توسط شرکت‌های بزرگی ماننداسکانیا، ولوو، مرسدس بنز و… تولید و روانه بازار می‌شوند که در سراسر جهان کاربرد بسیار زیادی دارند؛ بنابراین فروش آن‌ها نیز بالا است.

یکی از معروف‌ترین انواع تریلی‌ها، تریلی ترانزیت است که به نام تریلی اتاق‌دار نیز مشهور است. معمولاً قسمت بار در تریلی‌های ترانزیت، ضد ضربه و ضد آب هستند. این تریلی‌ها برای جابجا کردن وسایل مختلف و بسیاری از کالاها استفاده می‌شود. در ایران معمولاً از تریلی‌های تک‌محور و جفت محور در صنعت حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

به طور معمول تریلی‌ها بسته به نوع کشنده و بارکشی که دارند برای بارهای ۱۵ تن به بالا استفاده می‌شوند. تریلی‌ها معمولاً بر اساس نوع بارکشی که دارند به دسته‌های مختلفی مانند تریلی کفی، تریلی ترانزیت، تریلی لبه‌دار، تریلی کمپرسی، تریلی بغل بارشو، تریلی یخچالی، تریلی تیغه، تریلی ۴۰ فوت، تریلی ۲۰ فوت و… تقسیم‌بندی می‌شوند.

به تریلی‌های مسقف تریلی‌های ترانزیت یا همان تریلی چادری نیز می‌گویند. نام تراتزیت به این دلیل برای این تریلی‌ها استفاده می‌شود که از این نوع ماشین برای بارهای گمرکی و صادراتی استفاده می‌شود. بارکش این ماشین‌ها توسط برزنت پوشیده می‌شود و برای حمل کردن انواع بارهای سنگین و همچنین بارهایی که نیاز به پلمپ دارند استفاده می‌شود.

بهترین تریلی‌های موجود در ایران

بهترین تریلی‌های موجود در ایران کدم‌اند؟

طبق نظر سنجی‌ها و اطلاعات بدست آمده درباره تریلی‌ها مشخص شده است که در حال حاضر بهترین تریلی در ایران، تربلی اسکانیا مدلR ۵۶۰ است. این تریلی ۵۶۰ اسب بخار قدرت دارد و یکی از بهترین تریلی‌ها شناخته می‌شود. درست است که قیمت این تریلی نسبتا بالا است اما می‌توان گفت با توجه به قابلیت‌هایی که دارد یک تریلی کامل و بسیار کاربردی در اختیار خواهید داشت.

از تریلی‌ها برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

حمل کردن خودروهای سنگین و راه‌سازی

حمل بارهایی که ارتفاع غیر استاندارد دارند و به طور کلی ارتفاع آن‌ها زیاد است

لوازم و وسایلی که حجم آن‌ها کم است، اما وزن بالایی دارند مانند توپ‌های فولادی، میلگرد و تیرآهن

تخلیه بار سریع و پرسرعت و همچنین بارگیری سریع

مقایسه کامیون و تریلی

کامیون چیست ؟

کامیون‌ها یا کشنده‌ها نام عمومی وسایل نقلیه باری یا ماشین آلات سنگین است. در کشور ما ایران معمولاً وقتی صحبت از کامیون می‌شود، همه فکر می‌کنند  به انواع خودروهای سنگین باری، کامیون می‌گویند در حالی که کامیون‌ها انواع مختلفی دارند و به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور کلی کامیون یکی از وسایل نقلیه موتوری باری است که قسمت بارگیر آن به کشنده متصل می‌شود. از کامیون‌ها بیش‌تر برای جابجایی و حمل‌ونقل کالا و وسایل سنگین استفاده می‌شود و گاهی از آن‌ها به‌ عنوان ماشین آتش‌نشانی نیز استفاده می‌شود. ظرفیت کامیون‌ها ۶ تن است، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند بیشتر از این بار را نیز حمل کنند.
به طور معمول کمترین باری که یک کامیون می‌تواند حمل کند ۳ تن است. کامیون‌ها بسته به نوع اتصال بارکش، ظرفیت وزن باری که حمل می‌کنند، قدرت، نوع چرخ، روش تخلیه و ظرفیت حجمی در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع کامیونت، هیوندا، کامیون سقف دار (مسقف)، کامیون روباز کامیون تک‌محور، کامیون جفت محور، کامیون مخلوط‌کن (میکسر)، کامیون تانکر (باری مخزنی)، کامیون مخزن دار، کامیون بونکر، کامیون کمپرسی و… اشاره کرد.
یکی از انواع کامیون‌ها خودروی ون باربری است که وسیله نقلیه موتوری باری محسوب می‌شود و در آن اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه  بر روی یک شاسی قرار دارد. کمترین ظرفیت باری که این خودرو می‌تواند حمل کند ۳.۵ تن است و بیشترین وزنی که می‌تواند حمل کند ۵ تن است. یکی دیگر از انواع کامیون‌ها، لوری است که یک وسیله نقلیه موتوری باری است و اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی قرار دارد. این خودرو می‌تواند ظرفیت باری از ۵ تن تا ۶ تن را حمل کنند‌.

فرق کامیون با تریلی

دسته‌بندی انواع کامیون

راه‌های بسیار زیادی برای دسته‌بندی کردن کامیون‌ها وجود دارد. که چند مورد از این دسته‌بندی‌ها در بالا توضیح داده شد. در ادامه چند مورد از این دسته‌بندی‌ها را مشاهده می‌کنید:

از نظر اتصال مخزن: شاسی یکپارچه، نیمه شاسی و تمام شاسی

از نظر روش تخلیه خاک: تخلیه از عقب، تخلیه از زیر، تخلیه از پهلو و تخلیه از جلو

از نظر قابلیت استفاده از شبکه راه‌ها: جاده‌ای و خارج جاده‌ای

از نظر نوع چرخ‌ها: چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری

از نظر ظرفیت کامیون‌ها: ظرفیت وزنی (تن)، ظرفیت حجمی (مترمکعب)، خط تراز آب و کوت شده (انباشته)

تفاوت کامیون و تریلی

تفاوت کامیون و تریلی

تشخیص دادن کامیون و تریلی و تشخیص تفاوت آن‌ها برای افرادی که قبلا با کامیون و تریلی برخوردی نداشته‌اند ممکن است کمی سخت به نظر برسد، اما به طور کلی کامیون‌ها و تریلی‌ها چند تفاوت کوچک با یکدیگر دارند. همان‌طور که از توضیح کامیون و تریلی متوجه شدید. توضیح این دو خودروی سنگین با یکدیگر متفاوت بود، اما در ادامه می‌خواهیم چند تفاوت کامیون و تریلی را به شما بگوییم.
به طور کلی همان‌طور که گفته شد، کامیون یک اصطلاح عامیانه است که برای یک وسیله نقلیه کالای سنگین به کار می‌رود، در اصل این کلمه یک اصطلاح آمریکایی است. بنابراین یک کامیون در واقع یک کابین است، اما یک تریلی برای حرکت خود نیاز به یک کابین دارد و تمام فضای موجود در تریلی برای جا دادن بار استفاده می‌شود.

گاهی اوقات به تریلی وسیله نقلیه کالاهای سنگین نیز گفته می‌شود و معمولاً به دلیل اندازه و وزن زیادی که دارد برای حمل بار در فواصل طولانی استفاده می‌شود. تفاوت کامیون با تریلی این است که کامیون یک واحد مستقل است و فضایی برای حمل بار و کابین دارد که همه به هم متصل هستند. گاهی اوقات به کامیون وسیله نقلیه کالاهای سبک نیز گفته می‌شود که معمولاً برای حمل‌ونقل کالاهای سبک‌تر یا کوچک‌تر یا در مناطق شهری استفاده می‌شود زیرا اندازه کوچک‌تر کامیون، امکان دسترسی آسان‌تر به فضاهای تنگ را فراهم می‌کند.

سخن پایانی
درست است که کامیون و تریلی هر دو جز خودروهای سنگین به حساب می‌آیند، اما نمی‌توان گفت که این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان به مقایسه کامیون و تریلی بپردازیم و فرق کامیون و تریلی را به طور ساده به شما توضیح دهیم تا اگر با این دو خودرو برخوردی نداشته‌اید بتوانید با خواندن این مطلب تفاوت این دو خودرو را با یکدیگر تشخیص دهید.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours