انواع اتوبوس ولوو

به گزارش کامیون نیوز – در صورتی که به دنبال مدل‌های مختلف اتوبوس ولوو هستید و دوست دارید بدانید کدام‌یک از این مدل اتوبوس‌ها برای سفر یا حمل‌ونقل بهترین گزینه هستند، کافی است مطلب زیر را بخوانید زیرا در ادامه می‌خواهیم درباره انواع اتوبوس ولوو صحبت کنیم.

ولوو B12

اتوبوس ولوو B12 یکی از اتوبوس‌هایی است که موتور آن در قسمت عقب خود جای گرفته است. این مدل اتوبوس از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ توسط شرکت خودروسازی ولوو و در کشور سوئد تولید می‌شده است. این مدل اتوبوس، اولین اتوبوس شاسی بلند ولوو بود که موتوری عمودی داشت. شرکت رانیران با ارائه اتوبوس‌های ولوو B12 توانست کمک بزرگی به صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای ایران کند.

ظرفیت سرنشینان این مدل از اتوبوس‌های ولوو ۴۴ نفر است و یکی از قدیمی‌ترین محصولات شرکت ولوو به شمار می‌رود. البته این اتوبوس به دلیل داشتن امکانات و قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود در آن دوران توانست در بازارهای داخلی و جهانی فروش بسیار زیادی داشته باشد. امروزه استفاده از این مدل اتوبوس در کشور ایران بسیار رایج است و رانندگان به دلیل ویژگی‌ها و امکانات بالای آن، این اتوبوس را یکی از بهترین و امن‌ترین اتوبوس‌ها می‌دانند.

درست است که امروزه تولید این مدل اتوبوس ولوو کم و یا متوقف شده است، اما شرکت رانیران در ایران همچنان این مدل اتوبوس را تولید می‌کند. یکی از ویژگی‌های اصلی این اتوبوس، وی آی پی بودن آن است که شرایط و خدمات ویژه‌ای را برای سرنشینان فراهم می‌کند. طول اتوبوس ولوو B12 به طور متوسط ۱۲ و نیم متر است و ۶ چرخ دارد. با استفاده از این اتوبوس می‌توان در مسیرهای بسیار طولانی و در مسافرت‌های بین‌ شهری سفری ایمن را تجربه کرد. در بین مسیر مسافران احساس خستگی نمی‌کنند و می‌توانند با خیال راحت از سفر خود لذت ببرند زیرا این اتوبوس سالن بسیار بزرگی دارد که مسافران به راحتی می‌توانند در آن حرکت کنند و صندلی‌های اتوبوس‌های ولوو بسیار نرم و راحت است.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که اغلب رانندگان به آن توجه می‌کنند کیفیت بالای موتور بوده که درباره این اتوبوس می‌توان گفت قدرت بسیار بالای موتور آن یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این اتوبوس محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌تواند در مسیرهای سخت و شیب‌دار به خوبی حرکت کند. در آخر از جمله ویژگی‌های کلی این اتوبوس می‌توان به قدرت بسیار بالا، ظرفیت بالا، صندلی‌های راحت در مسافت‌های طولانی، قدرت ایمنی بالا، استفاده از ترمزهای به‌روز و… اشاره کرد. به جز امکانات رفاهی، اتوبوس ولوو B12 مشخصات فنی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موتور ۶ سیلندر، سیستم ترمز ABS و فرمان هیدرولیک، کولر، یخچال، قهوه جوش، تلویزیون، میکروفون و رادیو، دوربین دنده عقب، سیستم گرمایی و جعبه کمک‌های اولیه اشاره کرد.

ولوو B7

ولوو B7

یکی دیگر از انواع اتوبوس ولوو، ولوو B7 است. بدنه این اتوبوس از لحاظ کشیدگی حالت متوسطی دارد و سه پله ورودی با ارتفاع کم برای آسایش مسافران به همراه سه عدد دریچه خنک‌کننده موتور دارد. ظرفیت این اتوبوس ۴۱ نفر است. با استفاده از امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این اتوبوس دارد مسافران احساس خستگی و ناراحتی نمی‌کنند. همچنین تمامی مسافران به آب‌سردکن و تجهیزات دیگر دسترسی دارند.

این اتوبوس دارای یک عدد تلویزیون در قسمت جلو و سیستم تهویه است که در سخت‌ترین شرایط می‌تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. ولوو B7 مجهز به سیستم صوتی و تصویری است و برای جذابیت خود سیستم نورپردازی زیبایی را به مسافرین ارائه می‌دهد. همچنین دستگاه‌های خنک‌کننده این اتوبوس ارتفاع کمی دارند و همین مسئله باعث شده تا مسافران دچار مشکل نشوند. این مدل از اتوبوس‌های ولوو مانند مدل قبلی که توضیح داده شد، دارای صندلی‌های نرم و راحتی هستند که باعث می‌شود مسافران و رانندگان به هیچ عنوان احساس خستگی نکنند؛ بنابراین می‌توان گفت این مدل از اتوبوس‌های ولوو برای مسافرت‌های بین‌ شهری و یا حمل‌ونقل‌های درون ‌شهری بسیار کاربردی هستند.

ولوو B9

ولوو B9

اتوبوس ولوو B9 برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ وارد بازار ایران شد و توانست رقابت تنگاتنگی با اتوبوس‌های اسکانیا مارال داشته باشد. این اتوبوس محصول شناخته‌شده شرکت رانیران است که از شرکت‌های فعال در حوزه تولید اتوبوس در ایران به شمار می‌روند. طول اتاق‌های این اتوبوس ۱۲.۵ متر بود و ظرفیت وی آی پی آن ۲۵ نفر است، اما در حالت عادی ظرفیت این اتوبوس به ۴۴ نفر نیز می‌رسد.

از نظر زیبایی می‌توان گفت اتوبوس ولوو B9 حالت بسیار زیبایی دارد و این به دلیل شیشه‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها است. مانند انواع دیگر اتوبوس‌های ولوو، صندلی‌های ولوو B9 بسیار راحت هستند و به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که مسافرین بدون احساس خستگی به مدت چندین ساعت روی آن‌ها بنشیند. این اتوبوس دارای سیستم گرمایشی سرمایشی قدرتمندی است که می‌تواند در فصل‌های گرم و سرد سال بسیار موثر عمل کند.

اتوبوس ولوو B9 در بازار ایران در دو مدل ۹۷۰۰ و ۹۹۰۰ وجود دارد و به علت هندلینگ مناسب، گیربکس پیشرفته، پایداری بالا و… توانسته نظرات مثبتی از سوی رانندگان دریافت کند. یکی از ویژگی‌های مثبت این اتوبوس موتور آن است. موتور ولوو B9 شش سیلندر است و حجم آن به ۲۴۰۰ سی‌سی می‌رسد و مجهز به توربو شارژر و اینترکولر است. حداکثر قدرت این موتور ۳۸۰ اسب بخار در ۱۹۳۰ در دقیقه است و گشتاور آن نیز ۱۷۴۰ نیوتن متر است. از جمله ویژگی‌های فنی این اتوبوس می‌توان به ميزان آلايندگی مطابق با استاندارد یورو ۳، کنترل سوخت الکترونيکی EMS2, عملکرد پروانه رادياتور هيدروليکی با مخزن، خنک کن جداگانه روغن، کنترل الکترونيکی دور فن، قابليت ترمز موتور و… اشاره کرد.

اتوبوس ولوو B11

اتوبوس ولوو B11

بدون شک اتوبوس ولوو B11 امن‌ترین اتوبوسی است که تاکنون شرکت خودروسازی ولوو ساخته است. این اتوبوس ویژگی‌ها و پکیج کاملی از ایمنی را برای مسافران و رانندگان قرار داده است. این ویژگی‌ها به‌گونه‌ای است که خطای راننده را اصلاح می‌کند. به طور مثال اگر راننده از خط جاده خارج شود به او هشدار می‌دهد.

ولوو B11 به دلیل داشتن پنجره‌های بسیار عریض، دید کاملی از بیرون به مسافران می‌دهد. در حال حاضر در کشور ایران این اتوبوس را به عنوان یکی از بهترین و امن‌ترین اتوبوس‌های موجود در بازار می‌شناسند و آن به دلیل امنیت و آسایشی است که درون اتوبوس برای مسافران و رانندگان فراهم شده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید سفر ایمن و بی‌خطری را تجربه کنید، پیشنهاد می‌شود که حتماً از اتوبوس ولوو B11 استفاده کنید.

انواع اتوبوس ولوو

سخن پایانی

با وجود اینکه چند دهه از تولید و عرضه اتوبوس‌های ولوو می‌گذرد، اما می‌توان گفت این اتوبوس‌ها توانستنه‌اند در همین مدت طرفداران زیادی به خود جذب کنند به‌طوری‌که امروزه در صنعت حمل‌ونقل بین ‌شهری و درون‌ شهری نقش مؤثری ایفا می‌کنند. ازآنجایی‌که اتوبوس‌های ولوو در انواع مختلفی ارائه می‌شوند؛ بنابراین برای تمامی مسافرین و رانندگان ایده‌آل هستند و امکانات و تجهیزات فنی که هر فردی به آن‌ها نیاز دارد را در اختیار دارند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours