تریلی کمرشکن

به گزارش کامیون نیوزتریلی کمرشکن بر اساس وزن باری که می‌تواند جابجا کند در انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به سوال تریلی کمرشکن چیست؟ پاسخ دهیم و به بررسی انواع تریلی کمرشکن و موضوعات دیگر بپردازیم.

تریلی کمرشکن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، انتقال و حمل‌ونقل بارها یکی از پایه‌های مهم اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین حمل‌ونقل بار را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزارهای اقتصادی در کل دنیا دانست. حمل بار معمولاً به وسیله خودروها و ماشین‌آلات بسیار سنگین انجام می‌شود. یکی از انواع ماشین‌آلاتی که می‌تواند بارهای بسیار سنگین را جا به جا کند تریلی کمرشکن نامیده می‌شود.

این تریلی‌ها از دو بخش تراکتور و تریلی تشکیل می‌شوند و بخش جلو که شامل کابین راننده است را تراکتور و به بخش انتهایی که بار بر روی آن قرار می‌گیرد تریلی گفته می‌شود. از آنجایی که هر چهار چرخ تریلی کمرشکن قابلیت حرکت دارند؛ بنابراین راننده می‌تواند هر چهار چرخ را در موقعیت‌های مختلف حرکت دهد، در نتیجه می‌توان از این تریلی‌ها حتی در موقعیت‌ها و جاده‌های بسیار سخت نیز استفاده کرد. نکته مهمی که درباره تریلی کمرشکن وجود دارد این است که بر اساس معیارها و فاکتورهای مختلفی انواع گوناگونی از آن‌ها وجود دارد که در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

انواع تریلی کمر شکن

مهم‌ترین فاکتوری که باعث تفاوت تریلی‌های کمرشکن با یکدیگر می‌شود، نوع و وزن حمل بار است. تریلی‌ها بر اساس اینکه تا چه اندازه می‌توانند میزان بار را تحمل کنند طراحی و تولید می‌شوند، اما به طور معمول انواع تریلی کمرشکن بر اساس فاکتورهایی مانند عرض کل، طول کل، تعداد محور، وزن سایز لاستیک و تعداد لاستیک می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که بر اساس میزان بار انتظار می‌رود تریلی‌های کمرشکن با طول بیشتر و تعداد چرخ‌های بالاتری تولید شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرچه طول کف بارگیری بیشتر باشد وزن بار می‌تواند تقسیم شود و در نتیجه فشار کمتری به بخشی جلویی تریلی وارد می‌شود.

از طرفی دیگر بخش بسیار زیادی از نیروی وزن را چرخ‌ها تحمل می‌کنند؛ بنابراین این مسئله کاملاً ملموس است که با افزایش وزن بار، تعداد چرخ‌های کف بارگیر نیز باید بیشتر شوند. همچنین سایز آن‌ها نیز باید کمی عریض‌تر شود. هنگامی که لاستیک عریض‌تر می‌شود، فشار وارد شده بر آن‌ها کمتر می‌شود و در نتیجه احتمال ترکیدن یا پارگی بسیار کاهش پیدا می‌کند. بر اساس توضیحات داده شده، تریلی‌های کمرشکن را می‌توان در انواع دو محور، سه محور، چهار محور و یازده محور دسته‌بندی کرد.

تریلی کمرشکن چیست

تفاوت تریلی و تریلی کمرشکن از نظر ساختاری در چیست؟

اگر بخواهیم از نظر ظاهری و ساختاری تفاوت بین تریلی و تریلی کمرشکن را بگوییم باید اول به این نکته اشاره کرد که خودروهای سنگینی که اغلب در مسیرهای حمل‌ونقل و به‌خصوص جاده‌ها می‌بینیم، تریلی معمولی است. زیرا بزرگی تریلی کمرشکن نسبت به تریلی‌های معمولی و ساختار خاصی که دارد باعث شده تا این نوع تریلی‌ها کمتر در جاده‌ها وجود داشته باشند به همین خاطر این تریلی‌ها را بیشتر در جاده‌های خاص و یا جاده‌های صعب‌العبور مشاهده می‌کنید.

اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به موضوع نگاه کنیم، به طور کلی در تمام دنیا دو نوع تریلی به نام تریلی کمرشکن و تریلی خشک وجود دارد که تریلی خشک یا همان تریلی بیشتر در کشور ایران یافت می‌شود. نکته جالب این است که بر اساس همین نام‌گذاری می‌توان به تفاوت‌های بین تریلی کمرشکن و تریلی دست پیدا کرد.

اولین تفاوتی که حائز اهمیت است، ساختار و طراحی کلی آن‌هاست. تریلی کمرشکن به گونه‌ای طراحی شده است که هر چهار چرخ بخش کابین آن بتوانند به راحتی قابل حرکت باشند. در واقع می‌توان نوع کنترل و رانندگی انواع تریلی‌های کمرشکن را به خودروهایی مانند خودروی آفرود نسبت داد. در حالی که تریلی‌های معمولی این قابلیت را ندارند. اما نقطه قوتی که نسبت به تریلی‌های کمرشکن دارند این است که معمولاً سرعت آن‌ها بیشتر است، در حالی ‌که تریلی‌های کمرشکن طول بالا و سرعت بسیار پایینی دارند.

تفاوت تریلی و تریلی کمرشکن از نظر ظاهری در چیست؟

اما اگر بخواهیم از نظر ظاهری این دو تریلی را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگویم که به هر حال هر دوی این تریلی‌ها می‌توانند از قسمت کفی بارگیر خود جدا شوند. این ویژگی مهمی است که به تریلی‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در موقعیت‌های مختلف و بر اساس میزان بار، کفی بارگیری مناسب خود را پیدا کنند و به آن متصل شوند.

همچنین تریلی‌های کمر شکن طول بسیار بزرگ‌تری نسبت به تریلی‌های معمولی دارند به طوری که طول برخی از تریلی‌های کمرشکن می‌تواند به بیش از 10 متر نیز برسد. با یک مثال ساده باید گفت طول یک تریلی کمرشکن می‌تواند بیشتر از طول مجموعه 5 خودروی سواری باشد؛ بنابراین متأسفانه در جاده‌ها اجازه تردد ندارند، زیرا طول بلند آن‌ها و همچنین سرعت کم باعث تردد و ترافیک در مسیر موردنظر می‌شود و می‌تواند برای وسایل نقلیه و سایر رانندگان خطرآفرین باشد.

در نتیجه امروز خودروهای سنگینی که ما در جاده‌ها می‌بینیم همان تریلی خشک هست و تریلی‌های کمرشکن بیشتر برای کار در پروژه‌های مختلف مانند معادن مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً قطعات این تریلی را از یکدیگر جدا می‌کنند و با استفاده از تریلی‌های خشک آن‌ها را به محل موردنظر منتقل می‌کنند.

انواع تریلی کمرشکن

مزایای تریلی کمرشکن

تریلی‌های کمرشکن مزایای زیادی دارند که رانندگان را مصمم می‌کند تا از این خودروهای سنگین برای حمل بار استفاده کنند. یکی از مزایای تریلی کمرشکن این است که تریلی‌های خشک برای حمل بار به طور معمول به مسیرهای هموار و آب‌وهوای سالم نیاز دارند درحالی‌که تریلی‌های کمرشکن می‌توانند در جاده‌های صعب‌العبور و در شرایط نامساعد آب و هوایی همچنان به حرکت خود ادامه دهند.

همان‌طور که گفته شد از آنجایی که هر چهار چرخ تریلی کمرشکن را می‌توان حرکت داد؛ بنابراین این تریلی‌ها حتی در جاده‌هایی که از آسفالت مناسبی برخوردار نیستند به راحتی به حرکت خود ادامه می‌دهند. از دیگر مزایای تریلی کمرشکن می‌توان به استحکام فوق‌العاده، فرمان‌پذیری عالی و ابعاد بزرگ آن اشاره کرد.

مزایای تریلی کمرشکن

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی تریلی کمرشکن و انواع آن بپردازیم. به طور خلاصه تریلی‌های کمرشکن خودروهای بسیار سنگینی هستند که طراحی خاص آن‌ها باعث شده تا نسبت به بسیاری از ماشین‌آلات سنگین برتری بیشتری داشته باشند و بتوانند در بدترین شرایط جوی همچنان به حرکت خود ادامه دهند.

اگر شما راننده تریلی کمرشکن هستید و به دنبال قطعات یدکی این خودروی سنگین می‌گردید، پیشنهاد ما به شما این است که حتماً برای خرید لوازم یدکی کامیون به سایت تهران یکتا سر بزنید. فروشگاه تهران یکتا توانسته با تولید قطعات مورد نیاز انواع خودروها مانند خودروهای سواری، فروش لوازم یدکی ماشین سنگین، خودروهای نیمه سنگین و… نیازهای مشتریان خود را به طور کامل برآورده کند. همچنین فروشگاه تهران یکتا می‌تواند به تمامی نمایندگی‌ها، رانندگان، فنی کاران و قطعه فروشان خودروهای سنگین قطعات و خدمات مورد نیاز آن‌ها را در کمترین زمان ممکن تأمین کند.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours