جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها باعث ایجاد مشکلات در حوزه ترانزیت خراسان رضوی شده است

به گزارش کامیون نیوز – ابراهیم عطایی در خصوص وضعیت ترانزیت در خراسان رضوی اظهار کرد: با کاهش حجم ترانزیت در مرزهای خروجی استان طبیعتا مشکلات کاهش پیدا می‌کند و در مقابل زمانی که تعداد آمار بالا می‌رود متاسفانه چالش‌هایی را در مرزها شاهد هستیم. همچنین توقف‌های کامیون‌ها که حدود ۵ الی ۱۰ روز به طول می‌انجامد، گاهی اوقات بنا به شرایط سیاست‌هایی که کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان در نظر می‌گیرند بار به سمت مرزهای ما کشیده می‌شود.

وی افزود: زمانی که حجم بار بالا می‌رود، توقف در مرزها و مبادی ورودی، قطعی سیستم و هزاران مشکل دیگر شرایطی را به وجود می‌آورد که صاحب کالا دیگر رغبت نمی‌کند از این مسیر ترانزیت انجام دهد. زمانی که ترانزیت کالا متوقف می‌شود، زمان ترانزیت افزایش یافته و هزینه‌های توقف و خواب رانندگان و همچنین دموراژ کانتینر ایجاد می‌شود، در نتیجه این مسائل باعث بی‌میلی صاحبان کالا خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی تصریح کرد: در زمینه ترانزیت تقریبا بیش از ۲۰ الی ۲۴ نهاد و سازمان در استان نظارت‌ها را انجام می‌دهند. طبیعتا هر کدام از این نهادها و سازمان‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و آن تعصبات سازمانی و جزیره‌ای عمل کردن باعث به وجود آمدن این مشکلات می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که عدم هماهنگی و نداشتن مدیریت واحد خصوصا در بحث ترانزیت و مبادی خروجی منجربه این مشکلات می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این مشکلات و چالش‌ها باعث می‌شود که ترانزیت مسیر خود را تغییر دهد، عنوان کرد: وظیفه بخش خصوصی این است که با تجار و صاحبان کالا توافق کند تا از مسیر ترانزیتی در استان حرکت کنند. زمانی که مشکلات مذکور رخ می‌دهد متاسفانه با توجه به تحریم‌های ظالمانه، مسیر ترانزیت در حمل دریایی بسیار افزایش می‌دهد و تلاش بخش خصوصی این است که این مسیر بی رونق نشود. همچنین زمانی که صاحب کالا وارد ایران می‌شود، هزینه‌های کشتی افزایش پیدا می‌کند.

عطایی خاطرنشان کرد: متاسفانه تحریم‌های داخلی و فشارهایی که در زمینه ترانزیت در داخل کشور به وجود می‌آید به قدری بالاست که متاسفانه هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و این افزایش هزینه باعث می‌شود که ترانزیت از این مسیر عبور نکند.

وی بیان کرد: اخیرا اقداماتی از سوی بخش دولتی انجام شده و طرح جامع پایانه مرزی دوغارون کلید خورده تا به سرعت اجرایی شود. همچنین قرار است طرحی در شهرستان سرخس و در مورد تجمیع کلیه سازمان‌های مرتبط با ترانزیت در منطقه ویژه رخ دهد. متاسفانه با توجه به کاهش کالاها و کانتینرها در آن مسیرها هنوز نمی‌توان تست کرد که آیا این طرح در زمان شلوغی جواب می‌دهند یا خیر.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی اضافه کرد: استاندار خراسان رضوی به اهمیت صادرات و ترانزیت پی برده‌اند و پیگیر این موضوع هستند. امیدواریم حجم ترانزیت از استان در آینده افزایش پیدا کند و قطعا تلاش بخش خصوصی در این زمینه مضاعف خواهد شد. زمانی که این مسیر مجدد احیا شود و حجم ترانزیت افزایش یابد شرایط به گونه‌ای می‌شود که توقف‌ها را در مرزها نداشته باشیم.

مطالب بیشتر

مطالب بیشتر

+ There are no comments

Add yours